Magi og heltemod

2021
)

Magi og heltemod

12 jan.22

Et hæsblæsende eventyr om en pige, som modsætter sig de tåbelige love i hendes land, der forhindrer kvinder i at læse bøger og tage en uddannelse.

14- årige Brystal Evergreen bor i Det Sydlige Kongerige sammen med sine forældre og to ældre brødre. Både i Det Sydlige Kongerige og i de andre tre omkringliggende riger er magi forbudt og straffes i værste fald med døden. Hvis man udøver mild magi, sendes man til landet Mellemrummet, hvor de overnaturlige, som ikke er blevet slagtet, lever. Ganske få overlever at bo i Mellemrummet!

Brystals far er overdommer, og begge hans sønner forventes at følge i hans fodspor. Brystal derimod må som pige intet andet, end at lære at sy og forberede sig på ægteskab. Hun må kun læse skilte og opskrifter og må ikke sige sine brødre imod. Men Brystal læser masser af bøger alligevel. Særligt da hun tager et rengøringsjob på biblioteket, hvor hun kan læse hele natten.

En aften finder Brystal en hemmelig dør et sted i biblioteket, hvorpå der står: "Kun for dommere". Derinde befinder der sig bandlyste bøger, som dommerne holder skjult. Bøger der indeholder sandhederne om landets historie! Da Brystal læser bogen ’Sandheden om magi’ sker der uforklarlige magiske ting i rummet. Kort efter bliver Brystal opdaget, da hun befinder sig på det forbudte værelse, og hun dømmes til ophold på den frygtelige "Støvlestroppen Opdragelsesanstalt".

På opdragelsesanstalten arbejder hun meget hårdt, indtil den dag hvor en karet trukket af enhjørninger ankommer til anstalten, og en kvinde står ud og spørger efter Brystal. Det er madame Weatherberry, forfatteren bag ’Sandheden om magi’, og hun medbringer et brev fra kong Champion XIII, der giver tilladelse til at hente Brystal og tage hende med til et nyt akademi i Mellemrummet, hvor magiske børn skal lære at bruge deres kræfter. Et farligt, spændende og vildt eventyr tager nu sin begyndelse.

Dette er første bind i serien om ’Magi og heltemod’, som handler om Brystal, der forfølger sin skæbne som magiker, og som trodser reglerne om kønsroller i det drakoniske Sydlige Kongerige med sit liv som indsats. På trods af, at hendes far er en tyrannisk overdommer, gør det Brystal meget ondt at forlade sin familie, særligt sin mor og sine brødre. Brystal beslutter, at hun vil kæmpe mod fordommene om, at magikere dyrker heksekunst, og hun har den bedste læremester i madame Weatherberry.

Historien er opbygget af stærke karakterer. Brystals venner er pragtfulde, og forfatteren underbygger de ting, Brystal lærer undervejs, om at man skal holde af sine venner, selvom de nogle gange giver grund til det modsatte.  Jeg havde ingen forventninger til bogen, men synes forsiden er enormt flot, og jeg blev ret vild med fortællingen! Det er et pragtfuldt eventyr, som bør læses højt for alle børn fra ca. 9 år - Hvis ikke for barnets skyld, så for din egen!

Alvilda
Christine Gasbjerg
61443568