Mægtigere end sværdet

2018
)

Mægtigere end sværdet

12 nov.18

Problemerne tårner sig stadig op for Clifton og Barrington, da tidligere fjender bliver ved med at søge at ødelægge dem. Femte bind i serien holder i den grad spændingen.

Hvad skete der egentlig om bord på MV Buckinghams jomfrurejse mod New York den nat, hvor en bombe anbragt af IRA eksploderede? Svaret får vi endelig her. Ifølge bagsideteksten omkom størstedelen af passagererne, men det svarer slet ikke til romanens tekst.

Kort før bomben var sat til at eksplodere, får Harry Clifton mistanke om, at der er noget galt, og det lykkes ham og andre besætningsmedlemmer at smide bomben overbord i allersidste øjeblik. For ikke at gøre passagererne mere urolige, kommer det ikke frem, hvad eksplosionen skyldes, selv om mange passagerer havde hørt den. Men Lady Virginia, som for alt i verden ønsker hævn over familierne Barrington og Clifton, skaber uro i skibsrederselskabet.

Lady Virginia har også lagt sag an mod Emma Clifton for at have fremsat injuriebeskyldninger, og retssagen kører samtidig med uroen i bestyrelsen, hvor nogle pønser på at få Emma Clifton afsat som formand, så problemerne står nærmest i kø. Samtidig får Harry også problemer. Han er formand for den engelske afdeling af PEN, og han har sat sig i spidsen for en kampagne for at få løsladt en sovjetisk forfatter, som er dømt til livsvarigt ophold i en sibirisk fangelejr, fordi han har skrevet en bog, som kritiserer Stalin. Det lykkes for Harry at opspore det eneste eksemplar af bogen, som ikke er blevet makuleret, men inden han forlader Leningrad bliver han fængslet.

Denne bihistorie knytter an til titlen på 5. bind i serien :”Under mænds totalitære styre er pennen mægtigere end sværdet.”

Som sædvanlig - havde jeg nær sagt – er romanen fyldt med detaljerede beskrivelser af hovedpersonernes privatliv, af den politiske verden og bankverdenen, hvor forræderi og intriger trives i bedste velgående. Og som sædvanlig er der masser af cliffhangere undervejs og slutningen med en af de helt store cliffhangere, så nu må jeg vente på at få svaret på udfaldet af retssagen mod Emma Clifton.

Alis Friis Caspersen
54189125
9788711691502