Lystens pioner

2016
)

Lystens pioner af Lone Frank

28 jun.16

Den spændende historie om en glemt og kontroversiel psykiater, der var langt forud for sin tid med sine forsøg på at kurere psykiske sygdomme ved elektrisk dybdestimulation af hjernen.

Lone Frank er ph.d. i neurobiologi. Hun har modtaget flere priser, bl.a. Blixen Prisen, for sine velskrevne, populærvidenskabelige bøger, hvor hun på spændende og forståelig vis formidler viden om højaktuel forskning. I denne bog har hun sat sig for at grave oplysninger frem om en glemt psykiater, Robert Heath, der gik stik imod sin samtids psykoanalytiske metoder og søgte en biologisk forklaring på psykiske sygdomme. Bogen er en spændende blanding af biografi, psykiatrihistorie og et indblik i den moderne, psykiatriske hjerneforskning.

Franks besværlige jagt efter oplysninger om Robert Heath, der allerede fra 1950 eksperimenterede med dyb hjernestimulation, er elementært spændende som en krimi. Bogen er historien om en begavet, fremsynet og risikovillig psykiaters storhed og fald. Et broddent kar i hans nærmeste medarbejderstab og hans kontroversielle forsøg på at omvende en homoseksuel mand satte en stopper for hans karriere. Lone Franks omhyggelige detektivarbejde afslører en dristig og fremsynet pioner, der havde fat i noget væsentligt og absolut ikke en vanvittig videnskabsmand med en anløben moral. Han så lysten som menneskets store drivkraft, og ved at stimulere de relevante steder i hjernen fandt han ud af, at man kunne modificere uhensigtsmæssig adfærd.

Først i slutningen af 1990’erne genopstod hans metode, og dyb hjernestimulation er i dag genstand for en omfattende forskning. Endnu mest på det eksperimentelle plan men forfatteren vurderer, at det vil blive rutine i fremtiden. Den viden og teknik, vi har i dag, gør det meget lettere at forske i dyb hjernestimulation, men sjovt nok ved man stadig meget lidt om, hvad der egentlig foregår ved en elektrisk stimulation af hjernen. Faktum er, at det virker i flere tilfælde og kan bruges, hvor medicin ikke længere virker. Helt nede på det lavpraktiske, private plan er teknikken slået igennem, og man kan i dag købe små elektriske apparater, der kan booste koncentrationen.

Det er et område, der tiltrækker ambitiøse forskere. Der er mange penge i skidtet, og derfor er der fare for, at man starter behandlinger på et for spinkelt grundlag. At manipulere hjernen rummer selvfølgelig mange mulighed for misbrug, og som på flere andre videnskabelige områder, er det essentielt at bringe etikken på banen.

I følge tidsånden er sjælen afgået ved døden, og hele vores personlighed ligger begravet i hjernen. Om man alligevel stadig tror på sjælen er egentlig ligegyldigt i denne sammenhæng. Det forhindrer ikke, at man kan gøre brug af den psykiatriske hjerneforsknings positive muligheder, som Lone Frank så overbevisende beskriver. Hendes bog er et godt sted at begynde, hvis man vil have et indblik i den psykiatriske neurokirurgi og dens fremtidige potentiale.

historien om manden, der satte strøm til sindet og viste vej til fremtiden
52239494
9788702163919