Lussingen

2012
)

Lussingen af Christos Tsiolkas

11 jun.12

Klask! Da lussingen faldt, blev der pludselig åbnet op for skeletterne i skabet, hykleriet og venskabers betydning. Fantastisk fortælling fra et moderne Australien.

De otte hovedpersoner og deres familier er alle samlet til en hyggelig grillfest, pludselig kommer børnene op at skændes, og det ender med, at en voksen giver en treårig knægt en lussing. Da sagen meldes til politiet, truer begivenheden med at splitte familier og venskaber ad. Nu ruller lavinen og facaden falder, hykleri, middelmådighed og knuste drømme bliver blotlagt.

Jeg er vild med denne samfundskritiske roman. Begivenheden omkring den fatale lussing belyses fra de otte hovedpersoners synsvinkel. På denne måde lykkes det forfatteren på fornemmeste vis at vise de forskellige samfundslag og kulturer i et moderne australsk samfund. Samfundet bliver skildret ud fra de mange forskellige kulturer, der lever side om side i Australien, og læseren får et godt indblik i, hvordan livet former sig.  Historien tager sin begyndelse hos en græsk familie, der er en del af et større netværk af græske immigranter.  Derudfra forgrener historien sig, så vi møder folk fra alle samfundslag samt aboriginere, grækere, indere og australiere alle sammen en vigtig del af den australske kultur og historie.

Dette var mit første møde med australsk litteratur, og det er absolut positivt. Forfatteren er velformuleret, vittig og formår at trække i flere tråde. Han er selv søn af græske immigranter, og hans indgående indblik i de forskellige kulturer beriger romanen.  Læseren bliver præsenteret for et Australien, der er mere og andet end den australske bush. Her er store temaer som identitet, kærlighed og moral serveret i familiens skød.
Denne roman er klart anbefalelsesværdig, den viser et andet Australien end det gængse, og med temaer som kærlighed, identitet, længsel kan enhver læser identificere sig med problemstillingerne.

Møller
Claus Bech