Louisiana - farvet af blod

2023
)

Louisiana - farvet af blod

23 maj.23

Mørk, smuk og grum familiesaga fra slavetiden i Amerikas sydstater er et storladent episk drama med kvindelige hovedpersoner.

Med kvinderne som hovedpersoner fortælles historien om en families undergang i en brydningstid, hvor slaveriet nærmede sig sin ende. Det historiske bagtæppe med vold og magtmisbrug er velkendt, men det gør ikke fortællingen, der er inspireret af virkelige hændelser, mindre rystende. Dette stemningsfulde værk minder mest af alt om en rigtigt beskidt blues med kærlighed, had, bitterhed, spænding og voodoo for alle pengene.

Den ældre kvinde Louises børnebørn plager hende om at fortælle om familiens fortid som plantageejere i Louisiana. Men da historien desværre ikke just ligner den romantiske Borte med blæsten, vælger Louise i stedet at bede den sorte stuepige Hazel om hjælp til at skrive den ned og således bevare den for eftertiden, før det er for sent. Og det er godt det samme, for fortællingen om familien Maubusson er ingen børnevenlig godnathistorie.

Gennem Louises fortælling føres læseren ned i de mørke sydstater, godt hjulpet på vej af de meget flotte tegninger, der er til den mørke side. Paletten skaber en dyster og skæbnesvanger undergangsstemning, der nærmest hypnotiserer læseren. Detaljerne i både baggrund og ansigter giver fortællingen og karaktererne en høj grad af troværdighed.

Det føles meget stærkt at høre historien fortalt fra kvindernes vinkel i en tid, hvor magten eksklusivt forvaltedes af hvide mænd. Kvinderne i bogen er utroligt stærke, selvom de lider under mændenes handlinger og overgreb. Man konfronteres med den slags lidelse, som kun mennesker er i stand til at volde hinanden, og det er chokerende læsning, også selvom det er hørt før. Skæbnerne her kan beskrives som tragiske, for her er komplekse karakterer, hvoraf flere trods gode intentioner bliver revet med af, hvad der kan kaldes tidens strømninger eller plantagens forbandelse.

Mænd korrumperes af den absolutte magt over andre menneskers liv, og hadet til det andet – slaverne og kvinderne – vokser uhæmmet og eksploderer ved den mindste gnist. Det forfriskende i netop denne bog er, at kvinderne her ikke tager stiltiende imod, hvad der bliver budt dem, men tværtimod kæmper imod med alle de midler, de har til deres rådighed. Det giver en spændende historie om en tid, vi ikke må lade gå i glemmebogen, og som også trækker tråde op til problemer med kvindehad og racehad i nutiden.

'Louisiana – den samlede udgave' er et storladent episk drama, der nærmest kan siges at være vrangsiden af Margaret Mitchells 'Borte med blæsten'. Bogens handling er spændende på grund af samspillet mellem karaktererne, der byder på meget mere end bare de onde mod de gode og de hvide mod de sorte. Med mange stærke scener er det er en flot og stemningsfuld bog, der kan anbefales til voksne læsere.

Umpff
Marlene Wulff Olsen
135969176