Lille Nø og Mindste Mo

2020
)

Lille Nø og Mindste Mo af Hanne Kvist og Hanne Bartholin (Ill.)

12 okt.20

Herlig historie om den kendte konflikt mellem søskende, der ikke altid gider at lave noget sammen, men meget hellere vil ud og vise, hvor store de er.

Billedbogen skiller sig ud på flere måder. Den traditionelle billedbog er vendt rundt, så bogen har et aflangt format, og nogle af siderne kan foldes ud, så man virkelig kan opbygge spændingsmomentet, når man folder siderne ud. De dobbelte sider med folde-ud-effekt afslører hver deres lille historie.

Den lille elefant Lille Nø vil så gerne med de store elefanter ind i junglen for at knække grene. Grene så tykke som elefantlår! De store elefanter siger, at Lille Nø er alt for lille og i stedet kan blive hjemme og passe på Mindste Mo. Lille Nø vil meget hellere med de store elefanter, men må i stedet passe den mindre elefant. De får at vide, at de ikke må gå for tæt på floden, fordi de kan risikere at blive taget af flodmonstret. De to små elefanter leger ved floden, øver sig i at knække grene og svinge sig hen over floden, men pludselig er Mindste Mo væk, og Lille Nø kan høre en uhyggelig lyd.

Det er en rigtig fin historie, og som læser er det skønt, når billedbogsmediet viser nye måder at læse op på. I dette tilfælde skal man vende bogen, hvilket er spændende, fordi man skal arbejde, mens man læser. Handlingen giver ikke sig selv. Forfatter Hanne Kvist og illustrator Hanne Bartholin har tidligere samarbejdet om én bog, der handler om Lille Nø, men ikke i dette format, der tilbyder en anden måde at læse på. Illustrationerne er fantastiske, og Hanne Bartholins stærke farver og barnlige figurer taler både til store og små børn ned til 3 år..

978-87-02-19914-7
36