Lille mave

2015
)

Lille mave af Emma Adbåge

09 apr.19

Få ord ledsager de forskellige situationer, som en lille hånd, fod, mave og næse oplever, og de vil med garanti vække begejstring og genkendelse hos de mindste.

Serien ’Lille krop’ handler om kroppen og henvender sig til børn i alderen 1-3 år. De fire pegebøger i serien, 'Lille mave', 'Lille næse', 'Lille fod', 'Lille hånd' sætter hver især fokus på en kropsdel. Bøgerne er lærerige og understøtter små børns kropsbevidsthed og begrebsindlæring. Samtidig inviterer de til, at barnet kan deltage aktivt under læsningen ved selv bruge kroppen.

"Lille fod, hvad har du lavet i dag? Trampet hårdt og listet stille, hoppet i mudder og plasket i vand." Hvad har en lille mave lavet i løbet af en dag? Den har rumlet af sult, klukket af grin, badet i skumbad osv. En lille næse har duftet til blomsterne, nyst og er blevet pillet i. En lille fod har også lavet spændende ting så som at trampe hård, liste stille, sparket til bolden og klatret i træer. Og den lille hånd har vinket farvel, klippet med en saks og meget mere.

Alle bøgerne starter ved sengetid med spørgsmålet: ”Lille hånd, hvad har du lavet i dag?”, hvorefter der vises otte genkendelige situationer, hvor barnet har brugt sin hånd. Få ord ledsager de forskellige situationer, som en lille hånd, fod, mave og næse oplever, og de vil med garanti vække begejstring og genkendelse. Tegningerne er enkle og charmerende og de to små børn, der optræder i bøgerne, er udtryksfulde og ligner søde små banditter. Bøgerne kan bruges ved sengetid til en snak om, hvad barnet har lavet i løbet af dagen. Situationer og følelser er virkelig fint indfanget af Emma Adbåges streg, og jeg kan kun give min varmeste anbefaling til disse virkelig skønne pegebøger.

Lille krop
Klematis
Mette Jørgensen