Lille i byen

2020
)

Lille i byen

09 dec.20

En fin og underfundig billedbog for de 4 til 6-årige om, hvordan det føles at være lille i en stor verden.

'Lille i byen' er en billedbog med en gådefuld handling, der åbenbarer sig undervejs for den opmærksomme læser. Bogen er fuld af stemningsfulde illustrationer af en vinterkold storby, og den er en anderledes fornøjelse at se på for både barne- og voksenøjne.

Et barn kører med sporvogn gennem en grå betonjungle, der langsomt tydeliggøres for læseren. Fortælleren stiger af sporvognen og bevæger sig gennem den vinterkolde storby og beskriver undervejs, hvordan det føles at være lille i denne verden. Byens mangeartede indtryk bombarderer barnets sanser fra alle sider, og lydene beskrives malerisk og letforståeligt, mens synsindtrykkene kreativt vises på billederne, der er holdt hovedsageligt i sort og grågrønne nuancer med enkelte iøjnefaldende glimt af rødt og gult.

Billedkompositionen og den lidt melankolske farveskala formidler en fornemmelse af, at man nemt kunne blive opslugt i vrimlen i sådan en storby. Menneskenes ansigter er udefinerede, og selv hovedpersonens ansigt vises kun i profil uden øjne og mund, bortset fra et par gange i starten, hvor man ser fortællerens ene øje, der betragter menneskemylderet. Alligevel formår forfatteren at formidle fortællerens følelser, og da man endelig ser barnet hænge en plakat op med et billede af en kat, falder det hele på plads som et puslespil. Barnet håber og venter på, at katten skal finde vejen hjem igen, og samtidig er der også en, der venter på barnets hjemkomst.

Historien fortælles gennem billederne og barnets direkte tale, og man tror automatisk, at det er henvendt direkte til læseren. Det viser sig dog efterhånden, at barnet taler til sin elskede kat, der er blevet borte. Det er en fin og følsom historie om venskab og håb i en stor og farefuld verden. Byen kan være kaotisk, men den rummer også rolige oaser, hvor man kan søge tilflugt, og venner, der savner dig og måske giver dig en hjælpende hånd. Bogen er både en rundvisning i børnehøjde i den urbane vinterjungle, og et overraskende mysterium, som først afsløres langt henne i bogen. Det er en kunstnerisk oplevelse, der af nogle børn måske vil opfattes som sløret og skitseagtig, men giv ikke op, for illustrationerne er utrolig stemningsfulde fra det allerførste utydelige blik ud ad sporvognens fedtede vindue, til snefogets vrimlen over billygterne, der suser forbi det enlige barn på jagt efter en forsvunden ven.

Det er ikke til at vide, om fortælleren er en pige eller en dreng, ligesom alderen heller ikke er tydelig, og det gør hovedpersonen nem for børn at identificere sig med. Det er en bog, som mange voksne nok vil nyde at læse, men som med sin underspillede handling og melankolske tone måske ikke vil falde i alle børns smag. Men jeg synes helt bestemt, at den er værd at læse højt i en rolig stund med børn fra 4 år.

Turbine
Marie Brocks Larsen
9788740665796