Let it snow - tre eventyrlige juleromancer

2014
)

Let it snow af John Green, Lauren Myracle & Maureen Johnson

26 nov.14

Velskrevet og humoristisk ungdomsbog. De tre korte vinterromancer skrevet af amerikanske bestsellerforfattere er glimrende bud på en romantisk og nyklassisk julehistorie.

Med udgangspunkt i en lille amerikansk by, Gracetown, som juleaftensdag rammes af århundredets snestorm, oplever seks unge på hver deres måde skelsættende og afgørende hændelser i deres forhold til det modsatte køn. Jubilee er på vej til sine bedsteforældre, da hendes tog må opgive at komme videre lidt uden for Gracetown. I stedet for at sidde og vente i toget beslutter hun at begive sig ud i snestormen for at søge ly i en nærliggende Waffle House, hvor hun møder drengen Stuart, og uventet sød musik opstår.

Det selvsamme Waffle House er målet for en vild tur gennem snemasserne for de tre venner Tobin, J.P. og Greven (som faktisk er en pige). Undervejs går det pludselig op for Tobin og Greven, at de faktisk føler lidt mere for hinanden end almindeligt venskab. Sidste historie har pigen Addie som hovedperson. Hun og kæresten Jeb har netop brudt med hinanden, og Addie lider af alskens kærlighedssorger. Hvad hun ikke ved er, at Jeb faktisk også er strandet i det samme tog som Jubilee, og at alle personer skal mødes i Addies Starbuck.

Selvom der er tale om tre forskellige forfattere, er det faktisk forbavsende, så ens de tre skriver, og så godt de tre forskellige historier passer sammen. John Green kendes herhjemme for både filmen og bogen En Flænge i himlen (de to andre forfattere er endnu ikke oversat), og hans ironiske og humoristiske tilgang til at beskrive alvorlige og kritiske situationer kendetegner i virkeligheden også de to andre forfattere. Historierne er indimellem aldeles morsomme, og man hygger sig i selskab med disse hjertevarme og glade fortællinger om kærlighed, venskab og romantik.

Selvom skildringerne er lige lovlig amerikanske med Starbucks, Waffle Houses, cheerleaders og amerikanske juleskikke, så fremstår det samlede produkt som et ganske forfriskende og vellykket forsøg på at genoplive en genre, hvor der ellers ikke (bortset fra lidt billedbøger og julekalenderhistorier) i mange år er kommet noget for unge og voksne.

Politiken
Louise Urth Olsen
51425839