Lady Midnight – Mørkets magi 1

2017
)

Lady Midnight – Mørkets magi 1 af Cassandra Clare

15 jun.17

Paranormal Romance & Dark Fantasy. Forrygende og handlingsmættet start på en ny trilogi fra et velkendt univers.

Emma Carstairs forældre blev brutalt myrdet for fem år siden, og hun har levet for at hævne deres død siden. Hun har aldrig troet på, at det var Sebastian, der slog dem ihjel, og heldigvis tror hende bedste ven og parabatai Julian Blackthorn heller ikke på den forklaring. Sammen har de prøvet at finde den skyldige, men indtil videre uden held.

De er skyggejægere, og det er deres opgave at sørge for at uskyldige ikke bliver slået ihjel af underverdenens beboere, og de har ekstra travl i en tid, hvor der ikke længere er mange skyggejægere tilbage efter den kolde fred. Los Angelos er en stor by, og der sker mange mord, men pludselig begynder der at dukke lig op med de samme runer på kroppen, som Emmas forældre havde, da deres lig blev fundet. Emma er sikker på der er en sammenhæng, men hvilken?

’Lady Midnight’ er en rigtig murstensroman, men den bliver aldrig langtrukken. Der er aktion og spænding på hver eneste side, og tempoet er højt. Det er en virkelig velskrevet og spændende fortælling, der både bringer nyt til universet, men også opsummerer på det, der skete i de tidligere serier. Det er skønt at være tilbage i Cassandra Clares univers, som er et af mine absolut yndlingsuniverser indenfor genren. Det er utrolig godt fundet på, at Simon, Isabelle, Jace og Clary optræder på sidelinjen i denne nye trilogi, for vi er mange, der gerne vil vide, hvordan det går dem. ’Lady Midnight’ er ikke kun død og hævn, det er også en rigtig fin kærlighedshistorie, for Emma og Jules er de bedste venner og hinandens parabatais, hvilket betyder, at de altid vil være der for hinanden, og at de har mere end dobbeltkraft når de kæmper sammen. Desværre betyder det også, at de aldrig må blive elskende, og det kan godt blive er problem for Emma og Jules. Tilsyneladende er der intet de kan gøre for at slippe uden om parabatai loven, så de må med vold og magt bekæmpe følelserne for hinanden.

Jeg kan næsten ikke vente til bog nummer to kommer på dansk, og jeg vil anbefale den til alle læsere af young adult fantasy. Jeg er selv glad for, at jeg har læst de tidligere serier ’Dødens instrumenter’ og ’Djævelske mekanismer’, som begge foregår i samme univers. Det er ikke nødvendigt for at følge handlingen, men det giver en ekstra dimension til universet og mange af de episoder, der bliver nævnt.

Julie Top-Nørgaard
53164927
9788702218305