Kun de uskyldige

2017
)

Kun de uskyldige af Rachel Abbott

03 apr.17

Grænsen for hvor modbydelige mennesker kan være overskrides gang på gang i denne spændende psykologiske thriller.

Da den berømte velgører Hugo Fletcher findes myrdet i sit hjem, er der ingen tvivl om mordets seksuelle undertoner. Ret hurtig kommer sagen dog til at handle om andet end at finde morderen, som uden tvivl er en kvinde. Efterhånden som den efterladte hustru Laura fortæller sin historie, ender politikommisær Tom Douglas i et dilemma, for der er ingen tvivl om, at Hugo Fletcher ikke var den person, offentligheden kendte. Og pludselig er det ikke længere så vigtigt at få fat i morderen, som det er at få ryddet op efter afdøde.

Thrilleren har et virkelig spændende plot, der ikke blot vender op og ned på skyldsspørgsmålet, men også hele tiden overrasker. Jeg kan godt lide skrivestilen og persontegningerne. Det er kun de vigtigste personer, der for alvor står frem, hvilket de til gengæld også gør. De er autentiske og yderst realistiske, mens resten af persongalleriet nærmest er statister. Det fungerer utrolig godt i historien og gør handlingen intens.

Politikommissær Tom Douglas opklaring er fantastisk at følge, og jeg glæder mig til at møde ham igen i forfatterens næste bog. Han er ikke som sådan hovedperson, men jeg har fundet ud af, at han optræder i de fleste af Rachel Abbotts krimier, og det kan jeg godt forstå. Jeg glæder mig meget til flere krimier med ham. Jeg vil anbefale Abbott til læsere af Bag lukkede døre og Kvinden i toget. Den kan også anbefales til alle andre læsere med hang til psykologiske krimier.

Forlaget Punktum
Louise Urth Olsen
53039316