Krypto - ned i dybet

2021
)

Krypto - ned i dybet

15 jul.21

Første bind i en ny tegneserie udforsker, hvad der gemmer sig under havets overflade. En spændende historie, der er både smukt og levende illustreret.

Ophelia flytter til kystbyen Saltvik, hvor hun skal bo hos sin nye plejefamilie Birken, der er en særdeles aktiv familie. Nu får Ophelia ikke kun en far og en mor, men også en storesøster, Synne. Ophelia største interesse er kryptozoologi, der beskæftiger sig med mytologiske eller uddøde dyr, der antages at eksistere, selvom der ikke findes beviser for det.

Efter få dage hos sin nye familie møder Ophelia familiens nabo, den ældre fisker Bernard, som deler hendes passion for undersøiske skabninger. En nat ser hun noget mystisk bevæge sig ude på havet, og hun spekulerer på, hvad der mon bor under overfladen. Få dage forinden er en dreng forsvundet i havet efter udspring fra en klippe, og selvom mange leder efter ham, er der endnu ingen spor at finde. Bernard og Ophelia indleder deres egen eftersøgning, der ikke kun bringer dem tættere på havets hemmeligheder, deriblandt enorme sagnomspundne undervandsdyr, men også på folk med en helt egen dagsorden. Desværre har ikke alle mennesker gode intentioner.

’Ned i dybet’ er første bind i en ny serie, ’Krypto’, der er skrevet og illustreret af Hans Jørgen Sandnes. Han har illustreret flere børnebøger, og bogen er del af en vidunderlig tendens med at producere visuelle godbidder til de lidt større børn. Det er samtidigt blevet mere acceptabelt at læse tegneserier, måske i kølvandet på opblomstringen af graphic novels, der som oftest er lidt længere og mere komplekse bøger end traditionelle tegneserier. Nyere tegneserier indenfor samme genre som ’Ned i dybet’ er bøger som ’Nordlys’ og ’Spøgelsesven’.

’Ned i dybet’ er en klassisk historie om at være plejebarn, men i dette tilfælde er Ophelia hverken trist eller utilpasset, og hun er accepteret af alle fra begyndelsen. Temaet med de fantastiske havvæsner minder om bogen ’Malamander- Æggets forbandelse’ eller tegneserien ’Magiline’. ’Ned i dybet’ kan læses fra ca. 9 år, og jeg er sikker på, at den vil få mange fans.

Gads Børnebøger
Berit Sørensen
39152533