Krigen indeni

2016
)

Krigen indeni af Matilde Kimer

17 nov.16

Matilde Kimer har skrevet en nødvendig og interessant bog om krigen og konflikten i Ukraine og dens skæbner

DR-journalisten Matilde Kimer kom, måske ved et tilfælde, til at få Ukraine-konflikten som sit område, og så var hun hooked. Nå ja, helt tilfældigt var det nok ikke, hun taler russisk og er allerede der velkvalificeret, men det viste sig, at krigen krøb ind under huden på hende. Hun har tre små børn, på det tidspunkt var den mindste nærmest spæd, og heldigvis også en mand med stor tålmodighed og loyalitet, men også en stor bekymring for sine børns mor. Kimer fortæller i ’Krigen indeni’ om den krig, hun blev så tæt forbundet med, ud fra tre forskellige vinkler. Der er afsnit med hendes egne oplevelser og baggrundsredegørelser, og der er de andre, hvor vi følger en ung knægt i en nationalistisk milits og en husmor med russisk baggrund, der engagerer sig som frivillig ressourceindsamler til det ukrainske militær. De sidstnævnte har næsten karakter af skønlitterære beretninger og er baseret på indgående interviews over et års tid.

Matilde Kimers personlige beretninger stammer ofte direkte fra slagmarken og er både spændende og oplysende. Har man ikke ofte, når man så en live-optagelse fra et uroligt område, tænkt på, hvordan reporterne bærer sig ad? Jeg har i hvert fald, og nu ved jeg det. Og jeg kommer til at tænke på de første såkaldte femi-krimier, hvor kritikerne mente, at der var for meget om de personlige omkostninger med i historien ("blå stue-begrebet" kaldte de det vist). Det er jo med til at gøre det hele troværdigt. Jeg kan da godt forstå, at hendes mand protesterer, når hun igen og igen tager til en krigszone med et kamera på nakken, selvom de enedes om, at rejsedagene skulle nedsættes, når hun absolut ville have et barn mere. Det er også interessant at høre om hendes nærmest afhængige forhold til krigen, hun MÅ bare være der. Men det er naturligvis også fordi, hun har fået relationer til nogle mennesker i området.

Kimer bruger sine relationer til at give to konkrete personer stemme ved at skrive deres beretninger som en historie. Måske er det, for at læseren skal føle, de er tættere på. Jeg synes dog personligt, at den valgte konstruktion, altså at det er tæt på at fungere som indsatte skønlitterære afsnit, irriterer min læseoplevelse. Når parfumesælgeren Anna etablerer sig som frivillig indsamler på facebook af forsyninger til det skrantende ukrainske militær, og vi hører om hendes telefonsnak med obersten midt under en familiefest, eller den unge mand, Bogdan, møder en svensk nynazist, der træner hans milits, så er jeg ikke helt med. Selv ville jeg meget hellere have haft historierne i reportageform. Men generelt er det meget fascinerende i denne bog at kunne "flytte ind" i krigen og i en konflikt, som er meget vanskelig at begribe detaljerne i. Derfor er det en både nødvendig og interessant bog.

319
52557364
9788740028348