Kragefælden

2023
)

Kragefælden

16 jan.23

Stemningsfyldt krimi fra det maleriske Nordengland med kriminalkommissær Vera Stanhope som sympatisk og anderledes hovedperson.

Historien foregår i det isolerede Baikies Cottage i Nationalparken North Pennines, hvor tre kvinder skal gennemføre en miljøundersøgelse i et gammelt stenbrud. Kvinderne er naturforsker og projektleder Rachel, som forsøger at komme sig ovenpå en stort svigt, Anne, der øjner nye muligheder og den stille Grace med de mange hemmeligheder.

Da Rachel ankommer, mødes hun som det første liget af sin gode veninde Bella, som øjensynligt har begået selvmord, men det tror Rachel ikke på på trods af, at Bella har oparbejdet en temmelig stor gæld. For at kaste lys over begivenhederne ankommer også en fjerde kvinde, den utraditionelle kriminalkommissær Vera. Hun er bramfri, men også særdeles intelligent og raffineret på en underspillet måde.

Vera skal ikke kun opklare, hvad der er sket, men også finde ud af, om de tre kvinder skjuler noget. Da Bella skal begraves, deltager ingen fra hendes fortid ud over stedsønnen Neville, der havde et mærkeligt splittet forhold til sin stedmor. Der dukker flere og flere forviklinger op, som tvinger både Vera, men også Rachel, der er i gang med sin egen efterforskning, til at stoppe op.

Ann Cleeves skriver godt og levende, og de geografiske rammer, som fortællingen er opbygget omkring, er helt perfekte. Historien afdækker de mange følelsesmæssige og økonomiske forviklinger, som de fleste er med til at væve. Romanen er opbygget så Rachels undersøgelse udgør bogens første halvdel, og perspektivet skifter mellem fortid og nutid, hvorimod Veras efterforskning foregår i den sidste del af romanen. Kernen i bogen er et kompliceret familiedrama, der sætter miljøhensyn op mod lokale interesser.

Gad
Johnnie McCoy
135163716