Kongernes kamp

2011
)

Kongernes kamp af George R. R. Martin

02 jul.12

Herligt at der igen udkommer god og gedigen fantasy for voksne på dansk. Andet bind i den fabelagtige og stort anlagte fantasy-serie ’En sang om Is og ild’.

Efter kong Baratheons død og henrettelsen af hans højre hånd, Eddard Stark, udråbes kongens ældste søn, Joffrey, til konge over Vesterøerne (Westeros). Denne disposition falder dog ikke i god jord hos alle, og den afdøde konges to brødre kalder til kamp om tronen. Samtidig er Eddard Starks ældste søn, Robb, blevet udråbt til konge over riget i nord, og han går ligeledes i krig for at hævne mordet på sin far.

Kampe og intriger i denne alles kamp mod alle afløser hinanden, og for at komplicere sagerne yderligere ser det ud til, at vinteren er på vej tilbage. Nord for muren af is, hvor Jon Sne (Eddard Starks uægte søn) er udstationeret, truer ukendte skabninger og vilde mennesker.

De syv kongeriger er splittet i borgerkrig, og ude vestpå kæmper Daenerys Targaryen sin egen kamp for at overleve, efter at hendes ægtemand, den magtfulde krigsherre Khal Drogo, er død. Også Daenerys kræver sin ret til ”jerntronen”, og selvom hendes situation ser håbløs ud, er hun i besiddelse af de tre eneste overlevende drageunger i den kendte verden.

Dette andet bind fortsætter med historien, umiddelbart efter at første bind sluttede, og man er simpelthen nødt til at have læst dette bind for at kunne følge med. Og stadigvæk skal man være dybt koncentreret i læsningen for at have en chance for at forstå den komplicerede og udspekulerede handling. Det vrimler med personer og steder, og handlingen skifter i tid og rum hele tiden med fokus på de forskellige hovedpersoner.

Historien som sådan er måske ikke egentlig fantasy (endnu), hvor helten ofte er på en søgen efter et bestemt mål, men Martins tryllebindende fortælling rammer måske derfor et endnu bredere publikum. Under alle omstændigheder er det fantastisk læsning, og alle undertonerne med de mystiske skabninger i nord og dragerne er i den grad med til at løfte spændingsniveauet.

'Kongernes kamp’ danner i øvrigt i hovedtræk rammen for anden sæson af den meget roste TV-serie ’A game of Thrones’.

Anders Juel Michelsen
29401691