Kongens løsesum

2022
)

Kongens løsesum

24 okt.22

Legenden om Robin Hood er vakt til live i en forrygende flot tegneserie med særdeles interessante bud på, hvem de velkendte karakterer i virkeligheden er.

Kong Richard Løvehjerte er blevet fanget og fængslet af Leopold af Østrig, og der er rejst en enorm løsesum af hans mor, Eleanor af Aquitane, men hans lillebror, John, har sine egne planer. Han vil stjæle løsesummen, så Richard forbliver fængslet, og John selv kan blive konge. Desuden går der rygter om, at Richard Løvehjerte er blevet dræbt, hvilket har skabt et underligt vakuum i England. For selvom hans kone stadig sidder på magten, har de forskellige partier deres egne dagsordner.

Sheriffen af Nottingham er loyal overfor kongen, og han påtager sig rollen som retfærdighedens forkæmper Robin Hood. Imens arbejder den tidligere unge borgfrue Lady Marianne sammen med sheriffen, og hun forsøger at finde støtter i kampen mod John. Lady Marianne bor dog ikke længere på sin borg, men har i stedet sit tilholdssted dybt inde Sherwoods skove. En dag når et rygte frem om at kongen stadig er i live, og sammen med Lady Marianne udarbejder Robin Hood en plan om at stjæle penge, for at befri kongen. Men planer har det med at gå egne veje, og aftaler er nemmest at overholde, når der ikke stiller sig noget i vejen.

Bogen giver et andet syn på Robin Hood-historien, og det er herligt at opleve, hvorledes man stadig kan overtales til at betragte legenden på en helt ny måde. Både tekst og billeder fungerer virkelig godt. Den store skov er mørk, ligesom nogle af karaktererne og farverne er velafstemte i forbindelse med stemningsskift. Albummet er lavet af Vincent Brugeas og Emmanuel Herzet, og det er meget gennemtænkt.

Der er et stort potentiale i denne serie, og forfatterne får opbygget en overraskende verden her i første bind. Tegningerne er skarpe og illustrator Benoit Dellac er dygtig til at opbygge en langsom og atmosfærisk stemning, afbrudt af spektakulære actionscener, men alligevel lader han det allermest spændende forblive insinueret. De politiske spekulationer er nervepirrende, og alt i alt er resultatet vidunderligt og komplekst.

E-voke
Anne Christine Tjellesen Fabricius
134565241