Kongemordet

1999
)

Kongemordet af Hanne-Vibeke Holst

06 feb.06

Med denne forrygende, samfundskritiske roman viser feministen, at det så langt fra er umoderne at gi' mændene med grovfilen.

Med humor og selvironi træder hun på gaspedalen. Hold fast eller du ryger af... Romanen handler om politik og kærlighed. Den følger derfor to spor: det politiske med baggrund i formandsopgøret i Socialdemokratiet, hvor personerne er genkendelige aktører på den politiske scene, og det mere fiktive, hvor hovedpersonen er Linda. På en effektiv og underholdende måde lader forfatteren sporene sig blande med hinanden.

Gert har for mange år siden giftet sig med Linda, en sexet københavnerpige med baggrund i arbejderklassen, og gennem 30 år har han på alle måder tyranniseret hende, selvom hun gør alt for at være ham tilpas. Linda er nu dybt alkoholiseret og lever et meget isoleret liv.

Ind i historien er også flettet sidehandlinger og sidepersoner, der får selvstændigt liv, bl.a. historien om Yasemin, en tyrkisk pige, der flygter fra et tvangsægteskab. Også hun bliver udsat for ikke blot psykisk, men også fysisk vold.

Hanne-Vibeke Holst skriver på en stor indignation, men med humor og selvironi og uden at være hverken firkantet eller entydig, og i et sprog, der er billedrigt, effektivt, rapt og vittigt.

Kongemordet er en stor samtidsroman, hvis hovedtema er vold mod kvinder, og bogen er et vægtigt indlæg i samfundsdebatten.

Det er en selvstændig fortsættelse af Kronprinsessen, der udkom for nogle år siden, og den lægger op til en fortsættelse, der – tror jeg – kommer til at handle om den første kvindelige formand i Socialdemokratiet.
Kongemordet henvender sig, som Hanne-Vibeke Holsts tidligere romaner, mest til kvinder. Men til kvinder i alle aldre.

Hanne-Vibeke Holst har skrevet en forrygende roman, man godt kan kalde en knaldroman. Der er de onde og der er de gode, og de gode vinder til sidst i en overraskende og spektakulær slutning. Svær at lægge fra sig, ikke til at glemme.

Gyldendal, 2005. 488 sider. Kr 299,-

Holst, Hanne-Vibeke - Kongemordet

Hovedtemaet i Hanne-Vibeke Holst nøgleroman Kongemordet er kvinders styrker og svagheder fanget ind i en gribende fortælling.

Hanne-Vibeke Holst (f.1959) er en forfatter, der hovedsageligt skriver bøger om kvinder for kvinder. Gennemgående temaer som kærlighed og kvinders kamp for at vise deres værd samt få familieliv og egne ambitioner til at gå op, er, som i eksempelvis Therese trilogien (1992-98), Min mosters migræne (1999) og Kronprinsessen (2004), gennemgående temaer i hendes forfatterskab.

Kongemordet, der er en selvstændig fortsættelse til Kronprinsessen, er ingen undtagelse fra reglen. Selv om den er blevet kaldt en ”nøgleroman”, idet dens politiske plot til tider læner sig næsten ucensureret op ad autentiske begivenheder i dansk politik, er dens hovedtema endnu engang kvinderne og deres styrker og svagheder.
Hanne-Vibeke Holsts sproglige tone er karakteristisk ved dets rap-i-replikken-agtighed, og personernes dialoger antager ofte karakter af små orddueller, der dels fungerer som underholdende indslag og dels er med til at skabe dynamik og drive plottet energisk fremad. Hanne-Vibeke Holst forsøger ikke at flygte fra flosklerne i hverdagssproget, derimod bider hendes sprog sig netop fast i hverdagen for at belyse dennes problematikker ” i øjenhøjde.”

Kongemordet begynder på den politiske valgaften 2001, hvor Venstre netop har væltet den Socialdemokratiske regering og nu sidder på magten. Inden for Socialdemokratiets egne rækker brydes gamle alliancer, og nye kommer til, da den nu tidligere statsminister Per Vittrup i mange af sine partifællers øjne ikke længere anses for at kunne relancere partiet og skabe en ny og stærk profil udadtil. I Borgens mørke korridorer peges der sammensvorent på den tidligere finansminister, Gert Jacobsen, som den stærkeste kandidat til at overtage formandsposten i partiet. Imidlertid fungerer romanens politiske plot mest som baggrund for romanens andet hovedplot: hustruvold og kvindeundertrykkelse.

En helt anden type magtkamp forgår nemlig bag lukkede døre i et nydeligt parcelhus, hvor Gert Jacobsens kone, Linda, har vænnet sig til at liste lydløst omkring i sit eget hjem for ikke at vække sin mands vrede, så han igen risikerer at miste besindelsen og i et øjebliks vildt raseri skal fare brutalt over hende. Nok fremstår Gert i det offentlige rum som en karismatisk toppolitiker, men bag facaden udvikler han nærmest psykopatiske træk. Linda lever en både angstfuld og dybt isoleret tilværelse, og for at glemme sig selv og sine tabte drømme har hun udviklet et misbrug af stærk spiritus. På trods af Lindas stagnerede og triste tilværelse har hun bevaret en sund portion selvironi og fandenivoldskhed, som end ikke Gert kan kue.

Gennem finurlige plotmanøvrer knyttes Lindas skæbne sammen med den unge og smukke Yasemin, som Gert sværmer for, og som han har ansat som sin studentermedhjælper på Borgen. Yasemin er fra Tyrkiet, og modsat sine forældre føler hun sig på mange måder hjemme i Danmark og står således med en fod plantet i hver af de to vidt forskellige kulturer. Yasemin-karakteren gør romanen særlig aktuel i samtidsdebatten, da den behandler emnet integration ved at fortælle om den set indefra, og når Hanne-Vibeke Holst lader os dele Yasemins synsvinkel, er det på godt og ondt os selv, danskerne, vi får øje på. Desuden kredser Hanne-Vibeke Holst i Kongemordet om, hvordan mennesket formes af sine rødder og sit miljø, men en vigtig pointe er, at det stadig har muligheder for at vælge sin egen tilværelse og bryde med psykologiske og sociale bånd.

Stud.mag. Ditte Ernst, april 2006

Kilder, links og centrale værker

03 apr.06