Kommer du nogensinde tilbage til mig?

2020
)

Kommer du nogensinde tilbage til mig? af Lise Villadsen

20 apr.20

Rørende ungdomsroman om familiehemmeligheder og den første altopslugende kærlighed.

16-årige Atlas går i 9. Klasse. Tingene kører, Atlas har det godt både med sin rigtig gode ven og sin helt fantastisk kæreste, Adelia. Folkeskolen er ved at være slut, og efter sommerferien venter gymnasiet. Atlas’ far døde, da han var lille, og hans mor har fået en ny mand, og Atlas har fået en lillesøster. Ved et tilfælde opdager Atlas, at hans mor har holdt på en hemmelighed, som ændrer på historien om hans far. Den nye viden vender op og ned på hele Atlas’ tilværelse og hans forhold til både familie, venner og endda også til Adelia.

Lise Villadsen, som bl.a. har skrevet Tigerhjerte og 'Slet beviserne', har med 'Kommer du nogensinde tilbage til mig'? skrevet en perle af en fortælling, som rammer lige ned i det allerbedste og det værste ved at være ung: Den altopslugende kærlighed og troen på at verden står åben for én - og følelsen af at alting ramler og ensomheden, når verden vælter, og man ikke kan forestille sig, at nogen forstår, eller at man nogensinde bliver glad igen.

Bogen er skrevet i nutid med Atlas som fortæller. Fortællingen er bygget omkring samtaler, Atlas har med andre og den indre dialog, han har med sig selv. Det gør fortællingen meget intens. Kapitlerne er korte, og bogen er medrivende og hurtigt læst. Det er voldsom læsning, man kommer helt derind, hvor det gør rigtig ondt. Man mærker Atlas’ smerte ved pludselig at stå i en situation, hvor han føler, at hele hans liv er baseret på en løgn, og han pludselig ikke tør stole på nogen; tillid er brudt og selvværdet er smuldrende. Samtidig er det også en smuk fortælling om at være ung og have livet foran sig. Alle sanser er åbne, kærligheden er enorm, venskaber er for evigt, og svigt gør så ondt, at man ikke mærker andet.

’Kommer du nogensinde tilbage til mig?’ ramte mig dybt helt ind hjertekulen. Den kan læses for nydelsens skyld, men er også oplagt til brug i folkeskolens overbygning.

Høst
47674328