Kolibrien

2014
)

Kolibrien af Kati Hiekkapelto

02 dec.14

Løbere henrettes på løbestier, og politiet har ingen spor efter gerningsmanden. Anna er på sin første sag som efterforsker og vil gerne imponere, men hendes baggrund som indvandrer gør det ikke nemmere for hende.

Anna Fekete på 30 år er indvandrerkvinde, nyuddannet og nyansat ved politiet. På hendes første dag findes et kvindelig i skoven, og hun kastes hovedkulds ud i efterforskningen sammen med sin makker, Esko. Esko er kvindefjendsk, indvandrerfjendsk, alkoholelskende og bestemt ikke Annas kop te. Men Anna brænder for at imponere og nægter at lade sig tryne af ham. Kvinden i skoven er blevet skudt med et haglgevær, og opklaringsarbejdet virker ligetil, da ofrets kæreste er forsvundet med sit haglgevær. Men så finder politiet endnu et lig…

Sideløbende med løbermordene hører vi om den unge indvandrerpige, Bihar. Bihar er kurder og ringer en søndag aften til alarmcentralen og fortæller, at hendes familie vil dræbe hende. Bihar trækker i land igen, da politiet dukker op, men Anna er overbevist om, at pigen er i fare og bruger sin fritid på at overvåge hende.

Kolibrien er dejlig nyskabende, i og med at det denne gang er en indvandrerkvinde, der skal opklare mordet i stedet for at være den, der er blevet myrdet. Forfatteren er kunstner, og det er tydeligt at se i det velskrevne sprog, som langt fra findes i alle krimier. Forfatteren har også arbejdet med indvandrere, så hun ved hvad, hun skriver om, og det kan mærkes.

Anna er et spændende bekendtskab, da hun er så levende og følsomt et menneske. Hun gør tingene helt og ikke halvt med fare for at brænde sig selv ud. Hun kan bare ikke lade være. Samtidig er det et rigtigt fint kvindeportræt, vi får af hende: Hendes problemer med at binde sig, hendes rastløshed og rodløshed, hvor hun er fanget mellem sin mor og sin bror, Ungarn og Finland, finner og indvandrere. Bogen er den første i en planlagt krimiserie, og jeg glæder mig allerede til at høre mere om Anna.

Bogen henvender sig til en bred gruppe af krimilæsere. Den er ikke udpenslende med hensyn til vold og mord, så den kan læses af alle typer maver. Jeg er selv enormt nysgerrig på Finland, men da Anna er hovedpersonen, er det mest Ungarn og Serbien, vi hører om. Anbefales til dem, der holder af en velskrevet, ”almindelig” politikrimi, men som også er nysgerrige på indvandrere. Så dyk ned i den bløde stol med en varm kop te og hold dig langt væk fra løbeture i mørket, mens du læser denne krimi!

Originally published by Joan Bak, Litteratursiden.

Turbine
Siri Nordborg Møller