Knut Hamsun – rejsen til Hitler

2015
)

Knut Hamsun – rejsen til Hitler af Tore Rem

14 jan.16

At Knut Hamsun var nazist, er ikke en hemmelighed. Hvorfor han var det, belyser Tore Rem ganske godt i denne gennemresearchede bog, som dog til tider er lidt langtrukken.

Titlen på bogen ’Knut Hamsun – Rejsen til Hitler’ refererer både til historien om, hvordan Hamsun gik fra antiautoritær til antidemokratisk og overbevist nazist og til historien om hvordan han i 1943 besøgte Hitler.

Bogen er tilnærmelsesvis kronologisk. Vi får et kort overblik over Hamsuns liv før nazismen. Et indblik i hans anglofobi og harcelering over Storbritanniens stræben mod modernitet. Knut Hamsun modtager i 1920 Nobels Litteraturpris for romanen ’Markens grøde’ – bogen som benyttes aktivt i propagandaen for den nazistiske raceideologi. Før ’Markens grøde’ var Hamsun allerede højt agtet i udlandet, men med netop denne bog stiger Hamsuns agtelse i Tyskland og den nazistiske topledelse. Dette resulterer i, at han bliver inviteret på besøg hos propagandaminister Joseph Goebbels i maj 1943 – en måned før han er inviteret til pressekongres i Wien. Det er i forbindelse med denne kongres, at han bliver inviteret til det fatale møde med Hitler.

Der er ingen tvivl om, at Tore Rem har været grundig i denne bog – listen over noter og kilder er på næsten 40 sider. Han har arbejdet omhyggeligt med kilderne. Resultatet er en bog, som ikke er venligt stemt over for Hamsun. Efter 2. verdenskrig har mange forsøgt at adskille forfatteren Hamsun fra nazisten Hamsun og argumentere for, at hans romaner var stadig lige velskrevne og opsigtsvækkende både før og efter, han blev erklæret nazist. Dette gør Rem op med.

Tore Rem er professor ved Universitetet i Oslo med speciale i britisk litteratur men er også stærk i de store norske forfattere. Han har været meget grundig i denne biografi; han har været omkring kilder, som ikke er blevet brugt tidligere. Ikke mindst er der masser af fotos og faksimiler fra samtiden. Det i sig selv gør det til en lækker bog; som om man næsten kan få et overblik over bogens indhold ved bare at bladre i den.

Bogen er velkomponeret – bestemt – men jeg oplevede til tider, at teksten blev tung og dermed svær at læse. Det er beklageligt, for Rem kommer omkring mange sidegrene af betydning for den fortalte historie. Til tider tærskes der dog langhalm på nogle af sidegrenene. Fx bruges der mange sider på forskellige aspekter i dagene op til og under Hamsuns besøg hos Hitler i Berghof i Obersalzberg. Jeg er ikke i tvivl, om at disse sikkert har betydning for fortolkningen af besøget, men det blev lidt for langhåret for mig.

Vild Maskine
Arko Højholt
51975928