Kinas to sønner

2016
)

Kinas to sønner af Andrew Lam

19 okt.16

Velskrevet og underholdende historisk roman om et mindre kendt hjørne af Anden Verdenskrig.

I 1944 ankommer en gruppe amerikanske soldater til kommunisternes hovedkvarter i Kina. Hidtil har USA støttet kinesernes modstand mod japanerne gennem Chiang Kai-Shek, lederen af det nationalistiske parti Guomindang. Men nationalisterne er nærmest mere interesserede i at udrydde kommunisterne end at smide japanerne ud af landet, så nu vender amerikanerne blikket mod kommunisterne.

Romanen løber i to spor. I det ene følger vi den amerikanske løjtnant David Parker, der er født og opvokset i Kina og taler flydende mandarin. David keder sig på sin udstationering i det isolerede Chungking, hvor krigen er gået i stå, og han drukner i papirarbejde. Han er derfor ikke sen til at melde sig, da han får muligheden for at deltage i en mission i det nordlige Kina, hvor amerikanerne vil finde ud af, om de skal støtte kommunisterne med våben og forsyninger.

I det andet spor følger vi den kommunistiske guerillaleder Lin Yuen, hvis sympati for vesterlændinge kan ligge et meget lille sted. Han er en dygtig soldat, som har sine mænds ubetingede loyalitet, og som gør hvad der er nødvendigt.

De to mænd mødes, og langsomt opstår et usædvanligt venskab mellem dem, som trodser både kulturelle forskelligheder og individuelle fordomme.

Midt imellem krigens kedsomhed på den ene side og dens grusomhed på den anden, møder David også den britiske journalist Katherine Payne, som han forelsker sig voldsomt i. Men både kærlighed og venskab har svære kår under krigen, hvor hemmelige agendaer, spionage, korruption og almen mistro trives.

”Kinas to sønner” er både spændende og velskrevet. Personerne står stærkt, og særligt Lin Yuen er beskrevet ganske fremragende. Jeg var meget grebet af samspillet mellem de to mænd, hvor Lin Yuen til tider nærmest betragter David som et barn, fordi han med sin vestlige tilgang er så utrolig naiv, men som Lin Yuen også må beundre for den tro på det gode, David bevarer selv i modgangen.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kendte ret meget til den del af 2. verdenskrig, som romanen beskriver, men Andrew Lam fletter ubesværet interessante historiske detaljer ind i fortællingen, som giver lyst til at læse mere. Og så lader han også David møde både Mao Zedong og dennes trofaste støtte Zhou Enlai, og han giver i hvert fald mig et ganske nyt syn på de to.

Andrew Lam slutter romanen af nogle historiske noter, hvor han i korte træk ridser Dixie-missionen og de involverede personer op, ligesom han trækker tråde op i tiden til bl.a. McCarthy-tidens kommunist-jagt i USA. Det er også rigtig interessant læsning.

Hvis man er til romaner, som både underholder og oplyser, så er Andrew Lams ’Kinas to brødre’ et rigtig godt bud. Stilen minder lidt om Ken Folletts historiske romaner, som både har drama og kulør, men samtidig er velskrevne og spændende.

Cicero
Kirsten A. Nielsen
52600189