Kend dine rettigheder og gør krav på dem

2022
)

25 aug.22

Udførlig, detaljeret og teksttung fagbog om børns rettigheder og aktivisme fra Amnesty International.

Børns menneskerettigheder ifølge FN’s Børnekonvention opremses og forklares uddybende i første halvdel af bogen, mens anden halvdel fokuserer på, hvad læseren kan gøre for at være med til at skabe positiv forandring for sig selv eller andre. Den nyttig bog egner sig godt til opgaveskrivning for børn fra ca. 14 år.

Menneskerettigheder og børns rettigheder er et superspændende emne at dykke ned i. Nogle af de rettigheder, de fleste danske børn tager fuldstændig for givet, kan være nogle, andre børn kun kan drømme om. Med FN’s Børnekonvention i 1989 blev et flertal af verdens lande enige om, hvilke rettigheder børn har, fordi de ikke bare er mennesker, men børn, der er afhængige af voksne. Desværre betyder denne relativt brede enighed regeringer imellem endnu ikke, at alle børn reelt oplever, at de har disse grundlæggende rettigheder i virkeligheden.

Denne bog forklarer børns rettigheder nøje og sætter dem i perspektiv, så læseren bedre forstår dem og også får en ide om, hvilke barrierer kan stå i vejen for, at et vilkårligt barn kan nyde godt af disse rettigheder. Bogen er delt op i fire dele, hvoraf de første to hovedsageligt er forklaringer og definitioner, men heldigvis også specifikke eksempler på børn, der har formået at kræve deres rettigheder og tage kampen op mod de systemer, der stod i vejen. Her nævnes både de velkendte som Greta Thunberg og Malala Yousafzai, men også andre, mindre kendte børn, hvis historier er mindst lige så spændende og inspirerende som de to førnævnte. Det er rigtigt godt med disse konkrete eksempler og billeder, specielt fordi resten af bogen er ret teksttung og teoretisk.

Anden halvdel af bogen beskriver, hvordan man som barn kan tage forskellige skridt på vejen mod at kunne kræve de rettigheder, man har ifølge FN’s Børnekonvention. Bogen lægger meget stor vægt på sikkerhed, og det er da selvfølgelig også sandt, at aktivisme kan være forbundet med fare, men her synes jeg desværre, det kommer til at virke afskrækkende og næsten uoverskueligt, når de potentielle farer remses op. Heldigvis efterfølges dette af udførlige og brugbare vejledninger i fx at kontakte politikere og deltage i demonstrationer.

Bogen har et godt layout, der gør et stort emne som dette mere overskueligt ved at dele det op i mindre bidder. Sproget er dog lidt tungt i forhold til målgruppen, og jeg kan ikke lade være med at sammenligne den med bogen Sådan ændrer vi alt - så intet bliver som før om klimaaktivisme af journalist Naomi Klein, der er friskere i tonen og mere lettilgængelig.

Turbine
Lene Vendelbo
134022647