Kantate til Emilia

2009
)

Kantate til Emilia af Efie Beydin

16 feb.09

Sansemættet og smuk hyldest til alle de, der ikke bliver hørt med deres egen stemme, men blot ses som ”de fremmede” – med et andet sprog, anden hudfarve eller levevis.

”Når jeg sagde noget, blev de overraskede over, at jeg ikke havde accent, og efter et stykke tid sagde de, at de måske alligevel kunne høre et eller andet, altså noget ”fremmed”. (…)Men skulle jeg løbe fra dem, jeg ikke lignede, til dem, jeg lignede, og så finde ud af, at jeg kun lignede dem udenpå – og så løbe tilbage til dem, jeg lignede inden i?”

Som et kor med sopran, alt, tenor og bas taler fire stemmer i Kantate til Emilia. Fire personer på forskellige stadier i livet og i forskellige miljøer. Stemmerne tilhører den unge, ukrainske Illona, den gamle Paulo Conti, kunstneren Walat, der lige er blevet færdig på Kunstakademiet og indvandrerlæreren Gerd. De fire optræder kun meget perifert i hinandens liv. Deres fortællinger er dog elegant bundet sammen af spørgsmålet om, hvordan man skaber en meningsfuld identitet, der rækker ud over dét, at andre opfatter én som ”fremmed”.

I den første fortælling møder vi ukrainske Illona, der med det mere italiensk-klingende navn Lola prøver at skabe sig et nyt liv og en ny identitet i Rom. Sommerheden emmer fra siderne i denne fortælling, der med psykologisk indsigt lader Illona fokusere på de ydre tegn, såsom mærkevarer, i sit forsøg på at blive italiensk.

Mønsterbryderen Walat ved, at alt er tegn og at deres betydning bestemmes af de få. Han er via sin uddannelse blevet én af disse udvalgte få, men er samtidig den ”fremmede”.
Med et imponerende tematisk overblik har Efie Beydin skabt fire fortællinger – der skønt de ikke står lige stærkt enkeltvis - til sammen demonstrerer, at vi hver især i forskellige situationer bliver opfattet som ”den fremmede”.  Beydin illustrerer dette ved at bruge Naboen som gennemgående figur. Det er et meget effektivt virkemiddel, for vi har alle en nabo; vi er alle nabo til nogen – og for langt de fleste af os er naboen ikke én, vi kender, men derimod en fremmed, vi betragter og egentlig helst var fri for.

Læs bogen hvis du ønsker et nuanceret og globalt perspektiv på indvandring, identitetsskabelse og menneskelivet!

27579345
Dan Eggers