Kærlighedsbreve til de døde

2015
)

Kærlighedsbreve til de døde af Ava Dellaira

03 mar.16

Ava Dellaira har noget på hjerte, og tusinde følelser er i spil i dette pragtværk. En fuldstændig fantastisk YA-roman. Medrivende, stærk og filosofisk på én og samme tid.

’Kærlighedsbreve til de døde’ er hoppet direkte ind på min hylde med favoritbøger. Romanen er virkelig interessant og smuk og så bevægende skrevet, at den smyger sig om sin læser - man ønsker bare at læse mere. Bogen er udformet som en brev/dagbogsroman, og hovedpersonen er 15-årige Laurel, som for få måneder siden mistede sin storesøster May. Tragedien er omfattet af mystik og har splittet familien, og det som var under opsejling er nu en realitet: Laurels mor er flyttet til Californien, og Laurel bor nu skiftevis hos sin far og den religiøse tante Amy.

Laurel var sammen med May da hun døde, men har aldrig kunnet fortælle, hvad der egentlig skete dengang ude på broen. I det hele taget har familien aldrig for alvor fået tingene snakket igennem. Hvorfor døde May? Var det selvmord eller en ulykke? Skyldfølelsen og uvisheden gør det svært for alle men særligt for Laurel, da hun er overbevist om, at det hele er hendes skyld. En skoleopgave får dog sat skred i tingene. Laurel skal skrive et brev til en afdød person, og en erkendelsesproces sættes langsomt i gang. Det første brev stiler hun til Kurt Cobain, og det bliver hurtigt til flere breve, som alle er adresseret til afdøde berømtheder. Snart skriver hun om alt, hvad der sker omkring hende og om, hvordan hendes handlinger er påvirket af fortiden.

Under skriveprocessen får Laurel øjnene op for andres problemer og for at den sorg og de hemmeligheder, hun bærer rundt på, findes i mange variationer, og ikke kun rammer hende selv. Laurels breve er et følelsesmæssigt hav af ensomhed, selverkendelse og fortabelse, som virkelig rammer mig lige i hjertet. Der er en dyb smerte men samtidig et stærkt håb om liv og kærlighed i hendes breve, som hver gang tager udgangspunkt i den person, brevet er stilet til. En lille utroligt vellykket genistreg.

Romanen er lidt af en øjenåbner med stor kærlighed til litteraturen og musikken. Jeg fik lyst til at vide meget mere om de afdøde berømtheders intenst levede liv. Kurt Cobain, Amy Winehouse, River Phoenix, Heath Ledger, Janis Joplin, Jim Morrison, Amelia Earhart, Judy Garland, Elizabeth Bishop, E. E. Cummings, Allan Lane og John Keats. Alle store personligheder hvoraf hovedparten desværre led en tragisk død i en alt for ung alder med ikon-status til følge.

Oprindeligt skrevet af Pia Bechmann, Litteratursiden.

Ordenes by
Nanna Kalkar og Paul McNeice