2009
)

Kærlighedens veje og vildveje af Pablo Llambías

09 nov.09

Han overrasker mig gang på gang, Pablo Llambías! Sidst var det med den lille fantastiske spøgelsesroman om en rasende teenager.

Denne gang har han skrevet et remake af Suzanne Brøggers essaysamling fra 1975 ’Kærlighedens veje & vildveje’, og igen gør han det både intelligent og raffineret.

Indpakningen af Llambías´ bog er fuldstændig tro imod Brøggers original. Faktisk så tro at jeg hoppede i med begge ben. På bogens bagside står der bl.a. ”Bogen fortsætter hvor ’Fri os fra kærligheden’ slap.” Derfor gav jeg mig til at læse ’Fri os fra kærligheden’. Indtil det gik op for mig, at bagsideteksten også er en tro kopi af Brøggers bog fra 1975. Ligesom forsidebilledet, hvor man i en ramme ser Pablo Llambías iført hat med slør, pels om halsen og kohl om øjnene. Præcis som Suzanne Brøgger så ud på forsidebilledet af sin bog.

Eneste forskel er, at Llambías har tydelige skægstubbe på sit forsidefoto. En ting, der egentlig er kendetegnende for hele essaysamlingen: For jo, Llambías har taget Brøggers tekst om køn og kønsroller, sex og samliv og mænd og kvinder, og han har genskabt den ud fra en 2009-synsvinkel, men han har netop også genskabt den ud fra en mands synsvinkel. Også selvom han flere gange i teksterne ”driller” sin læser ved at skrive hun, hvor man forventede et han.

På forlagets materiale står der, at Pablo Llambías altid har været fascineret af Suzanne Brøgger og hendes forfatterskab. Og man kan også på en måde se bogen som en hyldest. Men samtidig diskuterer den nye udgave også de emner, den gamle tog op, og emner som kønsroller, samlivsformer, kærlighed og sex er jo stadig aktuelle.

Jeg har nu både læst den originale og den nye udgave af ’Kærlighedens veje & vildveje’, og begge sætter mange tanker i gang. Begge forfattere skriver godt; intelligent og reflekterende. Begge forfattere har nogle originale og interessante holdninger til vores måde at leve sammen på, kvinder og mænd. Fascinerede og imponerende af Pablo Llamibías, at han kaster sig over Suzanne Brøgger, det synes jeg virkelig!!

27969801
Ida Balslev-Olesen
9788702082616