Josefine Ottesen fortæller H.C. Andersen

2017
)

01 mar.19

H.C. Andersens eventyr i hænderne på Josefine Ottesen og illustrator Birde Poulsen giver en indføring i eventyrene, hvor det yngre publikum også kan være med.

Josefine Ottesen fortæller, at hun altid har elsket H. C. Andersens eventyr, hvilket man også tydeligt mærker. Hun mener, eventyrerne gør os klogere og handler om det i livet, der er virkeligt vigtigt. I denne bog har hun samlet de eventyr, hun holder mest af og genfortalt dem, så det er skrevet i et mere spiseligt sprog, der gør at børn bedre kan forstå dem, og voksne kan spare lidt på forklaringerne, men uden at ændre på kernen i de oprindelige historier.

Bogens nye, meget smukke og klassiske illustrationer af forfatter og illustrator Birde Poulsen, understøtter Josefine Ottesens ønske om at henvende sig til en yngre målgruppe og skaber samtidigt et mere legende udtryk.

Josefine Ottesen har været langt omkring í sit forfatterskab og har skrevet både billedbøger, letlæsningsbøger og forskellige børnebøger med interessante hovedpersoner, som foregår både i vikingetiden, men hun har desuden skrevet masser af både fantasy- samt dystopiske romaner. Hun har skrevet de fleste af sine bøger indenfor eventyrets ramme og H. C. Andersens eventyr har dannet fundamentet for hendes egne historier. Hun siger at ”eventyret ikke bare er et eventyr, men handler om noget indeni os alle sammen”.

Birde Poulsen har selv både skrevet og illustreret mange billedbøger, men hun har også illustreret mange andre forfatteres bøger. Hendes illustrationer af især eventyr- og dyrefortællinger er helt fantastiske. Hun skaber de skønneste universer med sin dejligt naive og helt særlige streg.

Elskede og evigt aktuelle eventyr som 'Svinedrengen', der gør læseren opmærksom på menneskets dårlige vane med at se med øjnene, ikke med hjertet og historien om 'Kejserens nye klæder', hvor alle ser det åbenlyse, men ingen tør skille sig ud fra mængden og anfægte kejserens manglende tøj, er begge kendte eksempler på H. C. Andersens kunst.

H. C. Andersen repræsenterer et fænomen, en kultur, som til stadighed bruges i mange sammenhænge verden over. Som det er tilfældet med de fleste forfattere, afspejler historierne de skriver, den tid de lever i og H.C. Andersens eventyr er ingen undtagelse. Gennem sit liv, oplevede han muligvis noget mere end mange andre på sin tid. Hans forfatterskab udgør en vigtig del af romantikkens litteratur og tankerne omkring børn og dannelsesbegrebet i øvrigt. På trods af at det er mere end 200 år siden han skrev sine eventyr, er de evige i deres tematikker og er genstand for både gendigtninger og udgivelser på flere platforme herhjemme og i udlandet.

Alvilda
53540856
9788771655940