Jeppe og Jacob har glemt alt

2021
)

Jeppe og Jacob - Har glemt alt

10 okt.21

En sjov bog om to dovne drenge, der prøver at få mest muligt ud af livet med mindst mulig arbejdsindsats.

Jesper Wung-Sung henvender sig her til børn, der kan lide sjove bøger som fx ’Mogens og Mahdi’ af Kim Fupz Aakeson og serien om drengen Frantz af Katrine Marie Guldager. ’Jeppe og Jacob - Har glemt alt’ kan læses af børn fra ca. 8 år, og den egner sig også glimrende til højtlæsning fra omkring 6 års alderen.

Figurerne Jeppe og Jacob er baseret på forfatterens egne to sønner, og det mærker man tydeligt ved læsningen. Lige meget hvor dovne og tossede de to drenge opfører sig, er historien skrevet med en lun humor og kærlighed, og som læser hopper jeg med på sympatien og hepper på dem og deres påfund hele vejen igennem. Forfatteren er i god kontakt med, hvad der rører sig i en drengehjerne, og jeg tror, der kan komme mange sjove historier ud af den inspiration, han får fra sine børn.

Denne historie handler om, hvordan Jeppe og Jacob forvandler deres mangel på ideer til ideen om at tjene penge på at lade, som om den ene halvdel af makkerparret har tabt sin hukommelse og sin pung. Planen går så ud på, at sagesløse forbipasserende vil forbarme sig over de to stakler og give dem penge til at komme hjem for. Det er en god plan i teorien, og udførelsen er heller ikke så dårlig. Desværre for de to går det bare i fisk lige før pay-out hver eneste gang. Men selvom drengene ikke helt opnår det, de sætter sig for, kommer de tæt på at få rigtigt meget ud af ganske lidt med en ukuelighed, der er beundringsværdig og samtidig underholdende for læseren. Historien ledsages af Mikkel Straarup Møllers supersjove illustrationer, der med garanti vil gå rent ind hos målgruppen.

Forventningerne er høje til børn og unge i dag, og de kan være svære at leve op til. De har mange muligheder, og det er jo fedt, men de får det også konstant at vide, og det lægger et stort pres på dem om at klare sig godt og udnytte alle de her tilbud og muligheder. Det kan få én til at blive helt modsat, og det er måske det, der sker for hovedpersonerne her. Drømmene om penge og berømmelse er dog stadig store, men indsatsen skal helst være så minimal som mulig. Den dovenskab bliver for Jeppe og Jacob en drivkraft, der gør dem ret så opfindsomme og kreative og ikke mindst underholdende at læse om. Jeg håber, deres karakterer får plads til at udfolde sig endnu mere i kommende historier, så vi kan se nogle flere sider af deres personligheder.

61427147
9788702319354
34