Jeg spiste solskin til morgenmad : en hyldest til planter verden over

2020
)

17 jun.21

Denne bog er en fest for planter og læsere!

Planter er afgørende for vores verden. De berører næsten alle dele af vores liv, og der gror næsten 428.000 plantearter på vores planet. Bogen beskriver hvad en plante er, dens opbygning, formering og meget andet. Den gennemgår på en let og forståelig måde alle de vigtigste facts om planter. Efter hvert kapitel er der grønne opgaver, som kan få alt det man lige har læst, til at føles håndgribeligt og brugbart. Man kan eks. dyrke en upcyclet have, lave hjemmelavet blæk eller frost, bladtryk og flere andre ting.

Planter kan ikke flytte sig, så hvis de ikke kan tilpasse sig, dør de højst sandsynligt. Heldigvis har evolutionen sørget for, at er de ret tilpasningsdygtige og kan leve under forholdsvist ekstreme forhold. En del af planterne er giftige, fordi de ikke har muligheden for at stikke af, men i stedet har dannet en form for usynligt forsvar. Det er virkeligt smart. Planter lever ikke kun af vand og sollys. De planter, der lever nær vand, får ofte de vigtige næringsstoffer skyllet bort af vandet, og de må ty til andre næringsstoffer. Derfor har de udviklet evnen til at lokke insekter til sig, som de så fanger og drikker.

Bogen er rigtig smuk og udtømmende, uden hverken at blive tung eller kedelig. Den er relevant, aktuel og fyldt med vidunderlige illustrationer. Forfatter Michael Holland er meget bevidst om, at vi skal forsøge at leve bæredygtigt, og ’Jeg spiste solskin til morgenmad’ er hans debut. Philip Giordano har vundet flere priser for sine smukke og farverige illustrationer i lækker moderne 70’er stil. Bogen henvender sig til børn fra ca. 10 år og deres forældre. De mange gode forslag til aktiviteter betyder desuden, at bogen kan bruges i forskellige andre sammenhænge.

Mammut
Jonas Damgaard-Mørch
38965662