Jeg skriver til jer, fordi -

2000
)

Jeg skriver til jer, fordi - af Paul Schiøtt

01 jun.10

Veloplagt satire i brevform, hvor den gode Ditlev H. Møller søger hjælp til mangeartede problemer hos diverse offentlige instanser, firmaer og privatpersoner.

Da denne bog udkom for en halv snes år siden, morede jeg mig kosteligt over den. Nu var jeg spændt på at se, om tiden var løbet fra den. Det synes jeg egentlig ikke, selv om man i dag nok ville sende en mail i stedet. Guf for inkarnerede ATS-elskere og andre yndere af sproglige finurligheder!

Det er de to spøgefugle, Paul Schiøtt (Svikmølle-redaktør) og Uffe Stenstrop (radiovært), som under en opdigtet identitet sender breve til en række uskyldige modtagere. Deres stråmand antager forskellige skikkelser: Snart er han en skoleelev fra 8. klasse, der søger om at komme i erhvervspraktik hos Hells Angels, fordi det er mere tjekket end hos den private bager, snart er han en ældre herre, der tilbyder Danmarks Tekniske Museum sin store samling af sex-legetøj. Intet er for småt, privat eller pinligt at belemre andre med.

Andre lattertårefremkaldende eksempler er henvendelsen til politidirektøren om indkøb af en hashprøve fra politiets lager af beslaglæggelser, til Hotel Marienlyst om muligheden for at indlogere fire dværge i en dobbeltseng og til Tele Danmark vedr. levering af den danske del af internettet. Og tilsyneladende findes der foreninger og interesseorganisationer for selv de mest bizarre aspekter ved menneskelivet.

Det mest gribende ved bogen er, at langt de fleste modtagere behandler de mere eller mindre idiotiske forespørgsler seriøst, beklager at de ikke ser sig i stand til at hjælpe, og i mange tilfælde gør hvad de kan for at anvise andre muligheder. Nogle gange lugter de lunten og svarer tilbage i samme ånd, mens andre forskanser sig bag stift kancellisprog.

Balancen mellem parodi og plathed er selvfølgelig hårfin, men lykkes som regel – kun et par gange træder forfatterne over stregen efter min mening. Bogen afsluttes med et ubesvaret brev til forlaget, hvori Ditlev H. Møller harcelerer over at se sit navn misbrugt til barnagtigheder og tåbeligt nonsens, der kun har til formål at spilde andre menneskers tid. Han har en pointe, men morsomt er det nu alligevel!

et indblik i Ditlev H. Møllers omfattende brevveksling.
Haase
23219263