Før jeg lukker øjnene

2012
)

Før jeg lukker øjnene af S. J. Watson

19 mar.12

Opfindsom og klaustrofobisk spændingsroman der sætter fokus på, at man ikke er ret meget, hvis man ikke har sine minder.

47-årige Christine Lucas lider af hukommelsestab.  Hver morgen, når hun vågner, skal hun mindes om at manden i sengen er hendes ægtemand, hjemmeskoene på gulvet hendes egne og det rynkede ansigt i spejlet ligeså.  Og hver morgen, når hendes mand er taget på arbejde, ringer en læge og minder hende om den dagbog der ligger skjult i klædeskabet. Den har hun skrevet i hver dag, og derigennem kan hun hver dag, forfra,  få en fornemmelse for sit liv. Et liv der er blevet levet i flere år, uden at hun har kunnet følge med.  Som tiden går og i takt med at hendes hukommelse gradvist vender tilbage, finder hun dog ud af, at noget er helt galt. Ting holdes skjult for hende, og tvivlen begynder at nage: Hvad er rigtigt og forkert, og hvem kan hun stole på?

Historien virker meget velgennemtænkt, om end en kende urealistisk, hvilket dog ikke burde skræmme krimi- og spændingsfans. Den fortælles i et roligt og solidt tempo, der bygger op til det spændende klimaks. Man har hele tiden følelsen af, at noget er grueligt galt. Og man får ret hurtigt en fornemmelse af, hvad det er. Som sådan er det ikke en neglebidende thriller med masser af action, men mere en spændingsroman, hvor opbygningen og det psykologiske spil er den mest interessante del, mens klimaks og slutning bare er en nødvendig del for at kunne leve op til prædikatet ”thriller”.

Jeg slugte bogen ret hurtigt, den er skrevet i et godt og medrivende sprog og man vender side efter side uden egentlig at registrere det. Selve temaet med hukommelsestab og følgerne deraf fascinerede mig meget og jeg synes forfatteren fik pustet troværdigt liv i Christine. Det gjorde det let at leve sig ind i, hvor klaustrofobisk et hukommelsestab kan føles. Og hvor lidt et liv egentlig er værd, hvis man ikke har sine minder.

Forfatteren er engelsk og arbejder indenfor sundhedsvæsenet. Han er debutant, og romanen er resultatet af et romankursus. Og er desuden solgt til udgivelse i 40 lande!

Michael Krefeld
29273502