Jeg forsvinder i mørket : en kvindes utrættelige jagt på Golden State Killer

2019
)

Jeg forsvinder i mørket : en kvindes utrættelige jagt på Golden State Killer af Michelle McNamara

16 jan.20

Yderst spændende bog fra virkelighedens Californien, hvor en beslutsom kvinde efterforskede sager begået af en serievoldtægtsmand og morder mange år efter, de havde fundet sted.

I tiden mellem 1976 og 1986 blev Californien hjemsøgt af en vanvittig morder, der begik mere end halvtreds voldtægter og seks mord, måske endnu flere. 30 år senere blev sagen en besættelse for true crime-journalisten Michelle McNamara, og hun gik i gang med at gennemtrevle alle rapporter, afhøringer og diverse internetfora i jagten på morderen.

'The Golden State Killer' pinte sine ofre med sadistiske ritualer. Nogle skød og dræbte han med skydevåben. Andre slog han med tilfældige genstande til døde, Desuden var der nogle fælles uhyrligheder, som han udsatte sine ofre for. Han havde altid en maske på, han bandt sine ofres hænder, han voldtog enlige kvinder, og derefter fortsatte han med at voldtage gifte kvinder, mens deres ægtemænd var til stede, hvorefter han slutteligt dræbte dem begge. Hans ofre var alle mellem 13 og 41 år gamle. Blandt de mange seriemordere, der har hærget i USA i 1960’erne, 70’erne og 80’erne, er 'The Golden State Killer', den mest berygtede af dem alle. Morderen blev aldrig hverken fanget eller identificeret. Før nu.

Michelle McNamara døde i 2016 i en alder af 46 år og nåede ikke færdiggøre sin bog. Derfor hjalp mange af hendes nærmeste, med at færdiggøre bogen ’Jeg forsvinder i mørket’. I epilogen fortæller hun, hvordan hun forestiller sig morderen, som værende en ældre mand. Hun tegner et håbefuldt scenarie af hans arrestation, efter 40 år hvor han har undgået politiet. Hendes mål med sine tidskrævende og enormt opslidende undersøgelser, har ikke handlet om at udstille nogen eller opnå berømmelse for sig selv, men kun at finde morderen og få ham dømt. Samtidigt har hun udarbejdet et fint billede af ofrene og samfundets reaktioner på de frygtelige forbrydelser. Hun har skildret politiets utrættelige arbejde og hendes eget store arbejde, har været med til at finde frem til den mand, der er blevet anholdt og sigtet for de mange forbrydelser.

Et must read for alle med hang til forbrydelser.

Politiken
Nete Harsberg