Jeg finder dig

2018
)

Jeg finder dig af Pernilla Ericson

21 feb.18

Der er fart på den velskrevne fortsættelse om Liv Kaspi og resten af Erlagruppen, som er om muligt endnu mere spændende end første bind.

Da Richard Falke, Erlagruppens fikser, er nødt til at tage tilbage til Sverige, kontakter han Liv, for at være i sikkerhed. Det viser sig dog hurtigt, at det ikke bliver udfaldet og snart er Erlagruppen samlet med to formål. At holde Richard skjult og i live og at få ham til at vidne mod forbryderkongen Jovan Devic. Intet går som forventet, og da det viser sig, at der er en forræder i blandt dem, spidser situationen hurtigt til, og der må tages utraditionelle metoder i brug i kampen mod Stockholms største og farligste kriminelle.

’Jeg finder dig’ er på alle måder en fremragende krimi. Intens spænding og konstante tvist gør, at man hele tiden lige må læse et kapitel mere, og det stopper ikke, før sidste kapitel er læst. Persongalleriet er farverigt og yderst velfungerende, og især medlemmerne af Erlagruppen fremstår realistiske og levende, selvom gruppen består af en mærkelig sammensat flok af politifolk og andre knap så lovlydige personager. Handlingen runder indimellem Livs privatliv, men det bliver aldrig for meget. Både hendes og bogens fokus er hele tiden rettet mod sagen, og alt andet kommer i anden række. Derudover er hun velfungerende og temmelig normal, hvilket er en stor befrielse, og efterhånden nærmest en sjældenhed blandt hovedpersoner i genren.

Pernilla Ericson skriver i et flydende og lettilgængeligt sprog, der indimellem er noget kortfattet, hvilket passer perfekt til handlingen, der er hæsblæsende og voldsom. Serien hører til i den mere barske ende af krimigenren, men dog ikke mere, end at jeg vil anbefale den til de fleste krimielskere. Jeg vil også anbefale, at man læser bøgerne i rigtig rækkefølge, som er ’Sporene vi efterlader’ og ’Jeg finder dig’. Der er meget af handlingen, der har tråde tilbage til første bind, selvom sagerne egentlig afsluttes i hver bog. Jeg glæder mig meget til næste udgivelse fra forfatteren.

HarperCollins Nordic
Kamilla Pontoppidan Haderup
53907024