Jalousimanden og andre fortællinger

2021
)

Jalousimanden og andre fortællinger

09 jun.21

Jo Nesbø har skrevet syv spektakulære og fandenivoldske fortællinger, der kredser om jalousi, begær og utroskab.

Fortællingerne i 'Jalousimanden’ handler overordnet om, hvordan jalousi, begær og utroskab kan være en utrolig farlig cocktail. Fortællingerne foregår rundt omkring i verden, og vidste man ikke, at Jo Nesbø er nordmand, kunne forfatteren lige så godt have været franskmand eller englænder.

’Jalousimanden’ er, ud over at være bogens titel, også titlen på den længste af fortællingerne, som er en både meget spændende, men også ganske umoralsk fortælling, der foregår i Grækenland. Brødrene Franz og Julian, der er enæggede tvillinger, er rejst til Grækenland for at klatre, og den ene forelsker sig hovedkulds i den underskønne Helena, men det gør den anden måske også, eller han er måske bare jaloux på sin bror? Da brødrene er helt identiske, får det fatale følger. Den problematik, at enæggede tvillinger er så ens, at den ene uden problemer kan overtage den andens identitet, er beskrevet før, bl.a. af Daniel Dencik i romanen Nordisk vildt.

Begær, utroskab og jalousi er tæt forbundet, men fortællingerne kredser også om ret og uret. Kan det således på nogen måde være moralsk acceptabelt at fortie eller dække over en forbrydelse, fordi sandheden ville få endnu mere alvorlige konsekvenser? Hvordan man planlægger det perfekte lejemord, eller hvad en forfatter stiller op, når han ikke længere er kult, men bare mainstream kult, er andre af de emner, Jo Nesbø tager under kærlig behandling.

Det er grumme fortællinger med alvorlige emner, som forfatteren tager fat på, men der er også en undertone af sort humor i flere af fortællingerne. Alle ved, at kriminalitet, især organiseret kriminalitet, er skidt for turismen, men heldigvis er der ikke organiseret kriminalitet i Grækenland, fordi grækerne ikke er i stand til at organisere noget som helst, som en græsk politimand siger

Jo Nesbø er bedst kendt for sin 12 bind lange serie om politimanden Harry Hole, men han har også skrevet andre spændingsbøger, senest Kongeriget fra 2020, hvor man finder noget af den sammen stemning og fandenivoldskhed som ’Jalousimanden’. Der er ikke nogen logisk rækkefølge i fortællingerne, så man kan læse dem, som man har lyst til. Er man ikke til noveller, så må man dog ikke snyde sig selv for fortællingen ’Jalousimanden’, der næsten er en lille roman.

Forsiden, der er prydet af en gul rose, selve symbolet på falskhed, på sort baggrund, beskriver fint stemningen i bogen.

Modtryk
Allan Hilton Andersen