Ísliljas fortælling

2022
)

Ísliljas fortælling

12 maj.22

Som i de foregående bind er der masser af spænding, slåskampe, mord og folketro i tredje bog i den forrygende serie om Asgårds smukke valkyrier.

Íslilja er en af Asgårds dygtigste krigere, og hun indgår i en gruppe, der rejser ud og rekognoscerer samt sørger for, at der ikke sniger sig uvedkommende personer eller jætter ind i Asgård. Íslilja er samtidig den smukkeste valkyrie i Asgård og den yngste af tre søskende.

Den ældste i søskendeflokken er storebror Auðun, der er gift med Ingeborg, som har tre yngre brødre, hvor den ældste Storm er forudbestemt til snart at blive Ísliljas ægtemand. Og det er ikke med Ísliljas gode vilje! Hun er nemlig overbevist om, at Storm vil nægte hende at tage med på missioner, og at et ægteskab med ham desuden betyder, at hun skal sidde og væve sammen med de andre adelsfruer. Hendes ældre søster og bedste veninde Íssól er gift med jætten Rane, og de bor i Udgård.

Da Ísliljas gruppe skal på mission, skal den ukendte Alvin med som deres leder. Han virker som om, at han tvivler på Ísliljas evner, og hun synes overhovedet ikke om ham. Imens starter Vølsungerne rigtig mange konflikter, og Íslilja ved at hendes arrangerede ægteskab kan bringe balance i forholdet til Vølsungerne, men et ægteskab betyder, at hun skal opgive den frihed, som betyder alt for hende.

Sidsel Katrine Slej er ekspert i nordisk mytologi, og hendes serie om ’Asgårds døtre’ er en virkelig god serie til alle fra ca. 14 år. Og den er heldigvis ikke er slut endnu. Jeg har været meget begejstret for alle tre bøger, men’ Ísliljas fortælling’ skiller sig ud ved at indeholde mere kærlighed end seriens foregående bind. Jeg er vild med slåskampene, intrigerne, det nordiske univers og egentlig også de forskellige kærlighedsforhold, men måske tager den altopslugende kærlighed lidt overhånd.

Jeg glæder mig virkelig meget til næste bind i serien. Sidsel Katrine Slej skriver virkelig godt, så interessen vækkes allerede på bogens første side, Og den holder. Hvis man kan lide nordisk mytologi, bør man ikke snyde sig selv for serier som ’Ravnenes hvisken’, ’Odinsbarn’ eller Rick Riordans serie om de nordiske guder.

Tellerup
62309288
9788758846057