Iron Fey sagaen: Jernkongen

2017
)

Iron Fey 1-4 af Julie Kagawa

04 sep.17

Den imponerende flotte fantasysaga er en tryllebindende hyldest til Peter Pans alfeland og William Shakespeares ’En Skærsommernatsdrøm’.

Julie Kagawas fortælling om Meghan Chase og hendes utrolige færd for at redde Aldrigaldrig landet fra undergang udkom i 2010. Først nu er serien oversat til dansk, men man kan så til gengæld glæde sig over, at der er fire forrygende bind at tage hul på. Seriens rækkefølge er ’Jernkongen’, ’Jerndatteren’, ’Jerndronningen’ og til sidst ’Jernridderen’. Jernets rolle er centralt i fortællingen, som starter med at Meghans lillebror ’forsvinder’. En skiftning har overtaget hans plads, og med denne afsløring åbenbarer der sig en ny verden for Meghan. Hun opdager at hun langt fra er en helt almindelig pige, og for at få sin lillebror tilbage fra alfeland, må hun drage ud på en farlig færd. Sammen med sin bedste ven Robin Goodfellow, alias Puck, begiver hun sig ud på en lang rejse, som vil ændre Aldrigaldrig og Meghan for altid.

Alfelandet Aldrigaldrig er delt mellem Sommer- og Mørkehoffet. Meghans far er selvfølgelig ingen anden end Oberon, hersker over Sommerhoffet. Som halvblods prinsesse får Meghan en mere end kølig modtagelse, men det er Mørkeprinsen fra Mørkehoffet der virkelig fanger hendes interesse. Mørkehoffets prins Ash er svær at komme ind på hjertet af, men en fælles trussel mod de to hoffer ændrer på dette.

Et tæppe af jern breder sig langsomt over Aldrigaldrigs fjerneste afkroge, og det kryber stadig hurtigt nærmere alfelandets centrale hjerte, de to hoffer som tilsammen holder landet i balance. Som halvblods kan Meghan tåle jern, og sammen med Robin og Ash tager hun afsted for at løse mysteriet. Gennem seriens fire bind gennemlever de alverdens pinsler og plager, akkompagneret af nogle meget specielle og særdeles underholdende følgesvende. Hjerter knuses, håb genopstår – Kagawas fantasysaga er et fornøjeligt bekendtskab for alle eventyrelskere.

Det mærkes at Kagawa brænder for fortællingen, og at hun har lagt både iver og hjerte bag. I en firebindsserie med samme omdrejningspunkt kunne man frygte, at der ville blive for mange gentagelser, men det er overhovedet ikke tilfældet her. Hvert bind tager nye handlingspunkter op, og karaktererne udvikler sig støt og roligt på en naturlig ikke-forceret måde.

Iron Fey- sagaen er i bund og grund en hyldest til eventyrenes verden med en særligt cadeau rettet mod William Shakespeare samt J.M. Barries fortryllende ’Peter Pan’.

HarperCollins Nordic
Sidsel Jacobsen