2008
)

Ind i vildmarken af Jon Krakauer

29 sep.06
Skribent

Beretningen om Christopher Johnson McCandless (1968-1992), der vender civilisationen ryggen og drager ud i Alaskas vildmark, hvor hans lig findes fire måneder senere.

Man kan næppe komme længere ud i naturen end i denne bog. Den handler om en ung mand, Christopher McCandless, der begiver sig ud i vildmarken – nærmere betegnet til Alaska for at udleve sine drømme: han vil blive ét med naturen.

Det var i 1990, at McCandless forlod sine forældre og sin søster for at tage på tommelfingeren til Alaska. Bogen skildrer mange af de personer og steder, som Chris McCandless besøgte under sin færd. Men hvem var denne Chris McCandless egentlig? Bogen giver os et fantastisk billede af en ung mand, hvis liv tegnede til at blive en succes: han kom fra et velhavende miljø på USAs østkyst, hans far var ansat i NASA, hans mor og søster elskede ham, han fik en grundig skoleuddannelse og afsluttede sine studier på universitetet. Alting lå åbent for ham.

Chris McCandless ville noget helt specielt med sit liv, han ville udforske – om ikke hele verden – så dog en del af verden, nemlig Alaska. Han havde tidligere været på et kortere ophold her og blev så betaget af landskabet og naturen, at han måtte af sted igen. Derfor satsede han alt, hvad han havde, solgte sine ejendele, forærede sin formue væk og begav sig af sted. Undervejs mødte han mange særprægede personer. Og flere gange under sin rejse betegnede han sig selv som ”Alexander Supervagabond” eller blot Alex.

”Siddende i førerhuset på en Mack-lastvogn læsset med solsikkefrø, brød Chris McCandless op fra Cartage i South Dakota den 15. april 1992. Hans store Alaska-odyssé var indledt”. Sådan skriver Jon Krakauer. Nogle måneder senere bliver hans lig fundet i en gammel bil. Denne bil havde han brugt som bolig og herfra udgik hans ekspeditioner. Chris McCandless døde af udmattelse og sult.

Det er en helt speciel oplevelse at læse denne bog, der er skrevet på grundlag af forfatterens interviews med en lang række af de personer, som Chris McCandless havde kontakt med under sin færd. Den giver os et billede af en på mange måder helstøbt ung mand, der er meget optaget af forskellige forfattere ikke mindst Tolstoj, Jack London og Henry David Thoreau. Sidstnævntes bog: Livet i skovene bliver ofte citeret i bogen, både af McCandless selv og af Jon Krakauer.

En lille pudsighed ved bogen er, at der flere steder er beskrivelser af andre, der har prøvet kræfter med vildmarken, det gælder blandt andet forfatteren selv. Vi får en særdeles levende skildring af hans oplevelser som bjergbestiger.

Forrest i bogen er der et kort over den omfattende ekspedition, Chris McCandless foretog.

Jesper Klint Kistorp
27152430