Ilkas arv

2017
)

Ilkas arv af Sara Blædel

01 apr.18

Blædel fortsætter effektivt sin serie om Ilka, der arver sin fars bedemandsforretning. En trilogi til dig der elsker en god familiehistorie og måske også læser en krimi i ny og næ.

Som læser skal du have læst første del Bedemandens datter, inden du kaster dig over de efterfølgende bind. Ilkas arv begynder, hvor etteren sluttede, og Blædel giver ingen kort opsummering af handlingen fra tidligere bind til eventuelt nyere læsere.

I 'Ilkas arv' er bedemandsforretningen på fallittens rand, og Ilka finder ud af, at hendes far er blevet udsat for pengeafpresning. Samtidig er familie og venner ikke særlig villige til at fortælle om farens liv, når Ilka henvender sig. Det bliver tydeligt for Ilka, at faren har levet et liv med flere hemmeligheder end de fleste.

Sara Blædel er en ferm krimiforfatter og forstår at få gang i historien og skrive plots, der fanger læserens nysgerrighed og giver lyst til at læse videre. Det gælder også for 'Ilkas arv' og Den tredje søster. Men da jeg skulle i gang med at læse 'Ilkas' arv blev jeg nødt til at læse det sidste kapitel af 'Bedemandens datter' igen for lige at have handlingen helt frisk i erindring.

Sara Blædel har med sin trilogi ikke skrevet en traditionel krimiserie med et blodigt plot, der skal udredes. Sara Blædel drysser krimilignende dødsfald og ulykker ud i løbet af 'Ilkas arv' og 'Den tredje søster'. Men nogen neglebidende og uhyggelig oplevelse er Sara Blædels trilogi ikke. Seriens styrke er, at den appellerer både til den drevne krimilæser og til læseren, der holder af en god familiehistorie. Et gennemgående træk i serien er, at Ilka skal udrede familiens mange hemmeligheder.

Et sted i Den tredje søster står ”man kommer længst med ærlighed” Denne ærlighed bruger flere af personerne til at indvie Ilka i deres livs hemmeligheder. Mine favoritkarakterer i romanerne er Artie og nonnen ”Søster”, de bærer begge på viden og hemmeligheder, der får Ilkas søgen efter viden om farens liv i en ny retning. Undervejs i 'Den tredje søster' blev jeg flere gange overrasket over de uventede hændelser og sving, historien tager.

Med 'Bedemandens datter', 'Ilkas arv' og 'Den tredje søster' har Sara Blædel skrevet en trilogi, som er velkomponeret og anbefalelsesværdig.

People'sPress
53628125