Ild

2020
)

Ild

06 jun.21

Graphic novel imponerer både visuelt og indholdsmæssigt. Sauzet leverer et ordentligt skud benzin til samfundsdebatten med sin bog, der handler om uretfærdighed, fremmedgørelse og anarki.

’Ild’ er et meget ambitiøst projekt fra Mikkel Ørsted Sauzet, som han er lykkedes virkelig godt med. Det er et værk, der er utroligt flot visuelt, og det kan samtidig mærkes, at han virkelig vil noget med sit værk. Han bærer selv den ild, bogen har fået navn efter, og måske derfor tør han tage nogle chancer. Ved at lade det meste af bogen være ordløs giver han læseren en del af ansvaret for fortællingen, og denne tillidserklæring føles som en åben invitation til noget større. Det er således en bog, der fremmer en samfundskritisk tankegang, og som er et opgør med den laden-stå-til mentalitet, man som velfærdsdansker kan forfalde til.

En hætteklædt person bevæger sig gennem byen, som altså er Bruxelles, men som kunne være en hvilken som helst storby. Turen går først gennem et slags undergrundsrave, så videre til grå og øde gader med graffiti og videre endnu til en bykerne fuld af mennesker, der er forsamlet til at se et eller andet ligegyldigt motionsløb. Til sidst ender den ansigtsløse hovedperson til en demonstration, der er i gang foran selskabet GDR’s hovedkvarter. Det hele er tegnet meget dragende med detaljerede snapshots af en industriel og dyster storby, der giver læseren en knugende fornemmelse i maven.

Det er en spændende bog, der suger læseren ind og sætter gang i en masse tanker; allerførst om, hvad meningen er og historien går ud på, efterfølgende hvad forfatterens budskab er og sidst, men ikke mindst, hvad man selv mener om det. Som et værk, der giver sin læser et ordentligt skud benzin til hjernen, er ’Ild’ fantastisk, og bogen egner sig fremragende til undervisningsbrug. Det er samfundskritik på et højt plan, og det handler om uretfærdige magtstrukturer og kampen mod disse. Der er meget at tænke over og tale om, som for eksempel ejendomsret, anarki, samfundets konstruktion, menneskerettigheder, og man kan blive ved.

Bagsidens tekst stiller det lidt provokerende spørgsmål: ”Hvis du ikke ved, hvor du var, hvordan kan du så vide, om du har bevæget dig?”, der peger tilbage til forfatterens bog ’Aske’, der blandet andet handler om en baggrund for, hvordan det er kommet så vidt. Man behøver dog ikke at have læst denne for at få noget ud af ’Ild’, der sagtens kan stå alene. Men spørgsmålet er også aktuelt og passende i en tid med store bevægelser som Anonymous, #Metoo og #BlackLivesMatter; bevægelser der samler og viser, at fortiden ikke kan ignoreres. Det er blevet legitimt at stille spørgsmålstegn ved forældede og uhensigtsmæssige konstruktioner, og ’Ild’ er et værdifuldt bidrag til en omfattende diskussion.

Hvis man får lyst til mere samfundskritik, kan jeg anbefale ’Aske’ af samme forfatter og Repulsive attraction af Patrick Steptoe. For øjenåbnende viden om, hvad anarki er, kan man med fordel læse Lucios skat af Belatz, som er den sande historie om den baskiske anarkist Lucio Urtubias liv. Mikkel Ørsted Sauzets ’Ild’ er en fantastisk bog, som jeg allerede har lyst til at læse igen. Meget anbefalelsesværdig læsning, der egner sig til både unge og voksne.

Forlæns
39245124
9788794035095