I skole med Alfons Åberg

2021
)

I skole med Alfons Åberg af Josefin Svenske

11 maj.21

En kort og fin introduktion til, hvordan man kan forberede sig på skolelivet med selveste Alfons Åberg.

Alfons Åberg skal starte i 0. klasse. Han synes, det er både spændende og skræmmende. Alfons far fortæller, at det kan hjælpe at snakke om, hvordan det føles og hvad man tænker på. Der er flere ting, man kan forberede, inden man begynder i skolen. Læseren får råd til, hvad der kan komme med i skoletasken. Der er trin-for-trin tegninger af, hvordan man binder sit snørebånd og lidt om bogstaver, regnestykker og klokken. Der er forslag til lege, man kan lege i frikvarteret. En af bogens tip er, at en god måde at lære hinanden at kende på, er at lege sammen. Bogen er en ikke fortælling, men mere en slags hurtig håndbog i skolestart for 6-årige.

Den trygge og nærværende stemning mellem Alfons og hans far er til stede i tegningerne. På de første opslag står far med stoisk ro og har øjenkontakt med Alfons. Alfons smiler, selv om han er lidt tynget af situationen. Barnet og dets følelser bliver taget alvorligt. Den enkle, sorte linie, konturen og farvelægningen hjælper billedlæseren til at zoome ind på det centrale på siden og i handlingen. Gunilla Bergstrøms minimalistiske streg tilfører megen mimik og kropssprog til figurerne. De mesterlige tegninger er med til at skabe dybde og nuancer i fortællingen.

Det kan være et godt supplement at læse billedbogen 'Hvor er ballade-Alfons', som med fin indføling fortæller om de komplekse føleler, Alfons har op til skolestart. I denne billedbog træder Alfons tydeligere frem som et kompetent barn, der også kan selv.

Den første Alfons Åberg billedbog udkom i 1972. Serien om Alfons Åberg er skabt af Gunilla Bergstrøm. Fortællingerne er sat i en realistisk ramme om den 4-7-årige Alfons og hans enlige far. Dramaet ligger i hverdagen. Problemstillingerne er hver gang set fra barnets perspektiv. Nok kan tegningerne med den sorte linje virke enkle og kantede, måske ligefrem barnlige. Men Gunilla Bergstrøm revolutionerede billedsproget i billedbogen. Med sine bobler i tegningerne, tilføjer hun alt fra flashback til Alfons’ fantasiverden og til rent fortælleteknisk at zoome ind i billedet. På den måde udvider Gunilla Bergstrøm billedrammen ved at fortælle historier i historien.

Gunilla Bergstrøm har været med under tilblivelsen af 'I skole med Alfons', men det er to andre forfattere, der har forfattet denne billedbog. Der er fokus på læring. Flere af tegningerne er brugt i tidligere bøger fra serien. I stil med denne billedbog, er der udgivet 'Alfons finder andre ord', 'Alfons leger med ord' og 'Alfons og tallene'.

Kina Bodenhoff
38841025
9788702312584