I lige linje

2016
)

I lige linje af Anna Grue

24 jun.16

Den skaldede detektiv får kam til sit hår, når han skal opklare to mystiske dødsfald i Anna Grues nye og medrivende krimi, hvor gammeldags detektivarbejde er i højsædet.

Skøn og stemningsfuld krimi, der stilmæssigt minder om de tidlige engelske krimier af Dorothy L. Sayers og P. D. James. Selve setuppet med den lille fiktive by, Christianssund, føles nærmest som en tur til Midsummer County i den lige så fiktive serie om kriminalkommissær Barnaby. Så ønsker man at læse en krimi uden dikkedarer, men hvor stemningen og det gode, gammeldags detektivarbejde er i højsædet, så er ’I lige linje’ det perfekte valg.

Dans bedste ven, Flemming, bor hos Dans ekskone, Marianne. Dans mor Birgit har haft en hjerneblødning og kan ikke længere snakke eller klare sig selv, så hun må flytte på plejehjem. Dans arbejde er ikke omfattende nok til at betale alle regningerne. Så alt går faktisk ret skidt for den stakkels, skaldede detektiv. Dog insisterer han på, at han aldeles ikke er ved at få en depression igen; han sover blot lidt dårligt og er ikke i så godt humør. Men det er ikke noget, der ikke kan klares med lidt meningsfyldt arbejde! Dan må med andre ord til at hanke op i sig selv og finde noget spændende at rive i. Han beslutter sig for, at det er på tide, at han finder sin far. Men da han aldrig har kunnet få sin mor til at fortælle om faren, ved han intet om manden. Og efter hjerneblødningen kan Birgit ikke tale, så nu er der ingen chance for at få hjælp fra hende. Heldigvis finder han under rydningen af hendes hus en masse gamle breve, der måske gemmer på et spor.

Dan er ikke den eneste i Christianssund, der har brug for at opspore et familiemedlem. Sosu-hjælperen Eva Nielsen vil tale med sin datter. Men datteren er flyttet til England og ønsker ikke kontakt til sin mor. Da Eva ved et tilfælde møder Dan på plejehjemmet, hyrer hun ham til at finde datteren i Oxford. Dan bliver nysgerrig. Der er noget mærkeligt ved familien; og ikke mindst noget mærkeligt ved Evas mands dødsfald. Er den ivrige motionscyklist virkelig død ved et uheld? Mere gådefuldt bliver det, da endnu et medlem af Christianssund Cykelklub myrdes. Dan aner en sammenhæng; det gør politiet ikke – men hvem har ret?

Dette er syvende bog om Dan Sommerdahl, den kan dog sagtens læses uafhængigt af de andre. Det eneste der sker ved det er, at man bliver nysgerrig og får lyst til at læse resten af serien. Dan Sommerdahl er et bekendtskab, man kommer tæt ind på livet af og kommer til at holde af og med. Han er så fint beskrevet, at man føler hans ensomhed, søvnløshed og tristhed. Så selvom han ikke vil indrømme den lurende depression, så fornemmer man hvor det bærer henad. Depressionen får dog ikke helt rodfæste i denne krimi. Tværtimod så løfter spændingen det hele op på et niveau, hvor man glemmer tristhed og dagligdagens problemer, mens Dan gør alt, hvad han kan for at opklare egne og andres gåder. Bogen kan varmt anbefales til læsere af klassiske krimier, hvor opklaringen er i højsædet og teknikken blot en biting. Intet klares med et tryk på en computertast eller et opkald fra en mobiltelefon. Helt forfriskende med en krimi, der har fokus på traditionelt opklaringsarbejde.

Og en særlig tak til Mette Rou Lund for brug af hendes fine billede på Litteratursidens Facebookside

Politiken
52451019