I dette mørke

2014
)

I dette mørke og Ud af mørket af Frank Peretti

03 apr.14

Trods de kristne overtoner og et noget højstemt sprog er kultforfatterens snart 25 år gamle serie om kampen mellem det gode og det onde stadig ganske fortryllende.

Ashton er bare en lille typisk amerikansk universitetsby, men journalisten Bernice Kreuger og hendes chef på avisen the Clarion, Marshall Hogan, opdager ved et tilfælde, at der er noget rivende galt i den ellers idylliske lille by. Bernice har fået taget nogle billeder fra den årlige Aston Summer Festival, men der er tilsyneladende noget på filmen, hun ikke skulle have set. Hun bliver arresteret på en falsk anklage for prostitution, men da hun løslades dagen efter, er hendes kamera blevet tømt.

Politichefen nægter at have noget at gøre med den forsvundne film, men nu begynder de to journalister at lave deres egne undersøgelser, og lidt efter lidt støder de på en grufuld sammensværgelse, hvor en magtfuld New Age-bevægelse pønser på først at overtage Ashton og siden hele verden. Bevægelsen får hjælp til dette forehavende af en masse dæmoner, men Bernice, Marshall og præsten Hank får uventet hjælp fra engle. Kampen mellem de gode og de onde kræfter fortsætter i andet bind af serien. Scenen er igen en lille amerikansk by, Bacon’s Corner, og i centrum for handlingen står den unge kvinde Sally Beth Roe. Flere af personerne fra første bind dukker også op i denne fortsættelse.

Forlaget Scandinavia er først og fremmest kendt som et kristent forlag, og der er da overhovedet heller ingen tvivl om, at disse to bøger i bund og grund har et kristent grundsyn. Forfatteren går så at sige ind for, at man aktivt skal praktisere sin kristne tro i hverdagen, men selvom man ikke deler samme grundsyn, kan man sagtens læse romanerne. De er nemlig først og fremmest ganske fascinerende i kraft af deres helt unikke sammenblanding af realisme, tro og mytologi, og selvom man som ikke-troende til tider kan synes, at det bliver for meget med al denne tro og alle disse bønner, så må man faktisk overgive sig til historiens fine og overbevisende beskrivelser både af den almindelige dagligdag og de almindelige personer, men så sandelig også af de spirituelle og symbolske kampe mellem de overnaturlige skabninger.

I disse år er bøger med engle og djævle blevet utroligt populære, og på sin vis kan man godt sige, at Frank Peretti var langt forud for sin tid. Ganske tankevækkende, men endnu mere interessant er det dog, at historien både holder den dag i dag, og faktisk også er bevaret ret tydeligt i denne anmelders hukommelse (og hvor mange bøger er egentlig det, når det kommer til stykket?). Peretti kan i visse henseender sammenlignes med Stephen King uden dog at nå de samme litterære højder, men i bund og grund leverer han et ganske solidt og underholdende stykke arbejde, og det er vel ikke så ringe endda.

Scandinavia
Kirsten J. Hoffmann
51011295