I den næste by

2012
)

I den næste by af Thomas Boberg

04 mar.13

Her er personlige rejser ind i historien, erindringen og langt ud i den vide verden. Her er følelsernes og begærets udsigtspunkter og afgrunde. Det er meget inspirerende essaykunst.

’I den næste by’ er den fjerde bog i Thomas Bobergs serie med ’rejseminder’. I en af de andre bøger, ’Americas’, hedder det, at ”jeg er en uafhængig, anarkistisk rejsende der skriver for at fastholde visse øjeblikke”. Midt i Bobergs fræsende, associerende, flydende tekstkaos men også billedskabende og poetiske prosa var jeg meget glad for at finde denne beskrivelse. Nemlig! Sådan er det. Gid man selv kunne formulere det så nøjagtigt.

De fire bind er aldersbestemte på sin vis. I de første tre bøger møder vi hovedsageligt backpackeren, der ikke går af vejen for rusmidler og spiritus af meget forskellig oprindelse og kaster sig ud i ekstreme strabadser. Nu er skribenten blevet voksen, og nok tager han læseren med en tur tilbage i afsnit om dengang, men generelt er det den modne mand, der også delagtiggør os i forløbet omkring en glødende forelskelse i en gift kvinde. Den tager da også livet af hans eget ægteskab til slut. Bobergs poetiske iagttagelsestalent formår at løfte skildringen nogenlunde på afstand af det private.

I et afsnit, skrevet tre år efter affæren i Panama, skriver han: ”Det er kun sjældent faldet mig legende let at skrive, men at skrive er det eneste, der kan samlede spredte stumper”. Han både lever for at skrive og omvendt. Boberg er også kommet så langt i sin tilværelse, at der opstår et behov for at kende andres billeder af familiens historie. Besøget hos faster Kirsten fortæller lidt fra en familiekrønike, vi glimtvis kender fra de andre bøger. Og her kan man bestemt ikke undgå at komme til at tænke på både Ib Michael og Carsten Jensen.

Bobergs rejseminder kan alle læses uafhængigt, og førstegangslæseren vil få mange gribende billeder på nethinden. Der er industriens ødelæggelse af regnskov og jungle og den vestlige turisme, der glor på indianernes forsøg på at sælge ragelse. Og især er Boberg fantastisk til at møde og vel at mærke skildre spøjse og skæve profiler. Det er spændende og udbytterig læsning, og så er det da også en god inspiration til rejsende af alle slags: Husk en notesbog med elastik om og noget at skrive med næste gang turen går et sted hen. Og brug det!

29611246
9788702133875
352