I al hemmelighed

2019
)

I al hemmelighed af Linda Castillo

08 apr.19

Endnu en fremragende amishkrimi med Kate Burkholder, måske den bedste til dato.

En lade brænder ned til grunden i amishsamfundet i Painters Mill, og det går hurtigt op for politichef Kate Burkholder, at branden er påsat og endnu værre, at et menneske er indebrændt. Kate gennemtrævler amishsamfundet for at finde brandstifteren, og selvom hun arbejder nat og dag, kommer hun ikke i nærheden af at pågribe den skyldige. Det er ikke let at få amishfolkene til at snakke, og først da der sker flere dødsfald, begynder sagens grusomme alvor at gå op for Kate og kollegerne i Painters Mill.

En virkelig grum og voldsom historie fra et ellers fredselskende folk. Plottet er utrolig gennemtænkt, og overraskelserne står i kø bogen igennem. Jeg havde absolut ikke gættet slutningen, og jeg er imponeret over, at kvaliteten på bøgerne kan blive ved med at stige, og at persongalleriet kan blive ved med at udvikle sig i positiv retning. jeg har altid været begejstret for Kate, Tomasetti og de andre politifolk, og at handlingen foregår i amishsamfundet, synes jeg, er både interessant og nytænkende.

'I al hemmelighed' er en af de mere voldsomme i serien og bestemt ikke for sarte sjæle. Der er en nervepirrende og grundlæggende ond stemning hele bogen igennem, og intensiteten er konstant stigende. Det er ikke til at skelne ven fra fjende, god fra ond eller skyldig fra ikke skyldig, og det gennemsyrer handlingen.

Det kan ikke være nogen overraskelse, at bogen er umulig at lægge fra sig, og derfor er den også alt for hurtig læst. Det kan kun gå for langsomt med flere bøger fra Linda Castillos, og jeg anbefaler gerne serien til alle krimielskere. Jeg vil dog anbefale at læse bøgerne i kronologisk rækkefølge, da man følger temmelig meget med i personernes privatliv, hvilket i dette tilfælde er et kæmpe plus.

Hr. Ferdinand
Henrik Enemark
46283899