Hvor svært kan det være

2012
)

Hvor svært kan det være? Værd at vide om voksne hjerner af Ann-Elisabeth Knudsen

07 jan.13

Humoristisk og lettilgængelig bog om den voksne hjerne og om, hvor forskelligt kvinder og mænd oplever den samme situation.

Ann-Elisabeth Knudsen er født i 1960. Hun er lektor cand. mag. i dansk og psykologi og har siden 1996 arbejdet med neuropsykologi og hjerneforskning. Hun har især set på forskelle i pigers og drenges hjerner, og hun tror ikke på den kønsneutrale børneopdragelse. Som hun siger: pigerne putter lastbilerne, mens drengene bruger dukkerne som skydevåben. Ann-Elisabeth Knudsen har ikke en medicinsk baggrund for sin forskning i modsætning til for eksempel Peter Lund Madsen, der også skriver populærvidenskabeligt om hjernen, og som netop nu er aktuel med ’Dr. Zukaroffs testamente’.

I bogen tager Ann-Elisabeth Knudsen fat på den voksne hjerne, hvor hun ved genkendelige eksempler fra hverdagen forsøger at påvise, at mænds og kvinders hjerner er forskellige, og at de i mange tilfælde opfatter den samme situation helt forskelligt: ”Hvorfor køber mænd kun det, som står på indkøbssedlen, når nu enhver kvinde ved, at det bare er det, man skal have, men så er der jo også alt det andet?” spørger hun. Ikke alle forskere er enige med hende, hvilket hun gør opmærksom på.

Ann-Elisabeth Knudsen mener ikke, at kvinder er mere eller mindre intelligente end mænd - i modsætning til psykiateren Helmut Nyborg, der for nogle år siden vakte stor furore ved at hævde, at mænd er mere intelligente end kvinder, fordi mænds hjerner vejer mere end kvinders. Det er helt rigtigt, siger Ann-Elisabeth Knudsen, at mænds hjerner vejer mere end kvinders, men det gør deres hjerter og nyrer også. I øvrigt vejede neandertalerens hjerne også mere end vore hjerner.

Bogen, der er skrevet i et godt hverdagssprog, gennemgår i en række korte kapitler forskellige aspekter af hjernen. Det hele eksemplificeres med illustrationer samt gode og letgenkendelige eksempler fra hverdagen. På side 207 kommer kapitlet: ”Hjerner for begyndere. Nye læsere kan begynde her”, hvor hjernen bliver gennemgået del for del. Dette afsnit havde jeg gerne haft allerførst, da min almenviden om hjernen ikke er så stor. Men alt i alt er det en bog, alle kan gå til uden forudsætninger. Og så er den morsom! Ann-Elisabeth Knudsen har overbevist mig om, at der er forskel på hjerner.

’Hvor svært kan det være? Værd at vide om voksne hjerner’ af Ann-Elisabeth Knudsen er månedens bog i Litteratursidens Fagbogklub i april måned. Ann-Elisabeth Knudsen gæster landets biblioteker til en række foredrag i forbindelse med Fagbogklubben. Her kan du læse hvor og hvornår.

Schønberg
29671192
9788757017755