Hvad gemmer jordkloden på?

2018
)

Hvad gemmer jordkloden på? af Carron Brown

21 nov.18

Forbered jer på en rejse, hvor i både oplever vilde landskaber, dyrenes forskellige levesteder og geologiske vidundere.

En rigtig smuk skyggespilsbog, der viser os vores fantastiske klode og nogle af dens skjulte sider. Fra sneklædte arktiske landskaber til de tørre sletter i Afrika, fra jordens indre til langt ud i atmosfæren.

Jeg er kæmpefan af måden, hvorpå denne bog fortæller om universet ved at trække tråde mellem universet langt ude og vores klode, både til lands, til vands og i luften. Bogen begynder helt overordnet med at fortælle om kloden som en planet, ligesom solen, der er meget varm. Næste punkt handler om, at der også er varmt i jordens indre under jordens overflade. På et tidspunkt i bogen er vi langt ude i havet og opdager, hvem der bor der og fortsætter så til en snak om polerne, hvor man på de nordligste steder kan se isbjerge, inden vi er tilbage under underfladen. En uendelig kæde af et økosystem, hvor alt og alle er afhængige af hinanden.

Under læsningen kan man benytte en lampe eller andet lys til at holde bag siderne, så man kan se skjulte billeder i de smukke illustrationer. Bogen skifter mellem farvelagte og ikke-farvelagte sider, hvor man på den side med farver for eksempel ser pingviner springe i havet, og med lys bagved kan man på den anden side se dem under vandet. En utrolig opfindsom måde, hvorpå man kan introducere nogle af verdens forunderlige fænomener for børn ned til 3 år.

Engelske Carron Brown står bag en hel serie af Skyggespilsbøger, hvor få er oversat til dansk. Illustrator Wesley Robins benytter sig af skønne barnlige former i virkelig smukke farver, så det samlede udtryk er meget gennemført. Det er så simpelt, men virkelig fint lavet og opfordrer til gentagne læsninger.

En skyggespilsbog
Lamberth
978-87-7161-541-8