Husmødre

2012
)

Husmødre af Helle Juhl

03 dec.12

Den hjemmegående husmor er sat på museum, men vi er mange, der husker hende, og det er en fornøjelse at læse bogens veloplagte punktnedslag i husmoderens liv i det 20. århundrede.

’Husmødre’ er en indbydende bog med en velskrevet tekst og et ualmindeligt vellykket parløb mellem teksten og de mange samtidige fotos. Journalisten og forfatteren Helle Juhl har tidligere skrevet to tilsvarende bøger om livet på landet og husbestyrerinder, og i denne bog inddrager hun sine egne erindringer i en række små fortællinger og trækker samtidig på samtidens kvinde- og husholdningslitteratur. Bogen giver et udmærket og nuanceret - om end lidt kalejdoskopisk - indtryk af, hvordan husmoderens rolle ændrer sig i løbet af århundredet.

Mens den hjemmegående husmor var idealet for kvindelivet i første halvdel af århundredet, viser forfatteren, hvordan husmødrene senere ændrer sig fra at være producerende til at være forbrugende. Det økonomiske opsving, adgangen til fastfood og de arbejdsbesparende, moderne husholdningshjælpemidler gør det muligt for kvinderne at komme ud på arbejdsmarkedet i århundredets sidste halvdel, men sjovt nok gør bogen ikke meget ud af børnepasningsaspektet.

Det har altid været et problem for husmoderen at blive regnet for noget, fordi hendes arbejde er værdiløst i markedsøkonomisk forstand. Forfatteren trækker det usynlige arbejde, der er foregået på landets største arbejdsplads, ud af glemslen og giver læseren et indtryk af husmoderens arbejde gennem tiden, i by og på land og i alle samfundslag, eksemplificeret ved tre kvinder - en nedslidt syerske, en forstadshusmor og en landhusmor på en stor gård.

Bogen afsluttes - meget apropos - med et afsnit om Lise Nørgaard og hendes indædte kamp mod husgerningsmafiaen og for kvinders uddannelse, så de kan forsørge sig selv. Det er en bog med bred appel. Man bliver hensat til en svunden tid, hvor unge piger samlede udstyr og helst skulle have ”tolv af hver”, og vi husker pludselig med respekt vores mor og hendes medsøstre og det store arbejde, de lagde i hjemmet.

29570469
Maria Lundén
9788702119985