Huset i Chelsea

2020
)

Huset i Chelsea af Lisa Jewell

06 maj.20

Tragisk, spændende og mørk historie om en familie, der går fra at være velhavende og velfungerende til det stik modsatte.

'Huset i Chelsea' er ikke en krimi i gængs forstand, og den indeholder ikke noget egentligt opklaringsarbejde. I stedet afsløres tingene trin for trin via personerne, og flere gange tager fortællingen fuldstændig uventede drejninger

Libby, en 25-årig ung kvinde, arver pludseligt og helt uventet et stort hus i Chelsea, et dyrt og fashionabelt område af London. Huset bærer tydeligt præg af at være forladt for mange år siden, og alt er i forfald. Libby forstår ikke, hvordan det blev hende, der arver huset, da det ellers skulle være familiens ældste, der skulle arve på sin 25-års fødselsdag. Selvom hun ikke ved meget om sin biologiske familie, finder hun dog ud af, at der er flere ældre søskende og undrer sig over, at de skulle være døde. Hun får fat i en journalist, Miller Roe, en ung mand som har været meget optaget af det, der foregik i huset, og som der blev skrevet så meget om. Sammen prøver de at finde ud af, hvad der egentlig skete dengang for 25 år siden, og hvorfor Libby tilsyneladende er den eneste overlevende fra familien.

Det er en spændende, mørk og helt igennem frygtelig historie om, hvor galt det kan gå i en helt almindelig familie og om, hvor meget børn affinder sig med. Den er skrevet i en medrivende fortællestil, der får læseren til at føle samme afmagt, som børnene må have følt. Handlingen foregår i flere spor, Libby og Millers jagt på sandheden og så den virkelige sandhed, som læserne får gennem Henry og Lucy og deres fortælling om at vokse op i huset i Chelsea.

Det er personerne der bærer fortællingen, og man kommer dybt ind under huden på både de levende og de døde i historien, og det gør indtryk. Jeg synes forfatteren er eminent til det med persongalleriet, de fleste fremstår krystalklart og meget nærværende, hvilket er en kæmpe styrke.

Jeg kan godt lide forfatterens måde at skrive på, hun fanger læseren med det samme og slipper ikke taget, før sidste linje er læst. Jeg vil anbefale både denne og hendes andre thrillere 'Den fremmede gæst' og 'Og så var hun væk' til alle, der elsker en god karakterbåren historie med både spænding og masser af følelser.

Gad
Lærke Pade
48047149