27 apr.04
Skribent

Lån bogen på

En megafortælling om historie, politik, tro og almindeligt menneskeliv både her og på andre planeter. En generøs foræring til enhver, der kan lide at blive glimrende underholdt og meget klogere.

"Vi er skabt med evnen til at forestille os en mere fuldkommen verden end den vi er født til at leve og dø i… Det er både vores store held og vores ulykke"

Sådan lyder indledning og grundtese i denne generøse foræring til enhver, der kan lide at blive glimrende underholdt og meget klogere på én gang.

Det, man kan blive klogere på, er vores åndelige forudsætninger, den kristne troslæres historie, som den blev udformet i hellenismens blandede idélandskab. Altsammen bygger det op til en forståelse af bogens svar på det implicitte spørgsmål: hvad har vi i Danmark i nutiden at tro på, hvis vi ikke bare vil tro på penge som vej til lykken? Vi har den kristne tro og folkekirken at praktisere den i – og det er godt nok, konkluderer bogen. Også selvom der undervejs ikke bliver lagt skjul på kristendommens værste sider.

Kan man forestille sig noget kedeligere og mere umuligt som stof for en roman? Nej, og slet ikke i dette alt for håndfaste referat.

Men romanen lever, fordi den for det første er meget mere end det. Dens handling foregår i flere spor i tid og sted, dens temaer er både historie, politik, tro og almindeligt menneskeliv både her og på andre planeter – og så er den morsom og satirisk. For det andet har forfatteren en eminent evne til at skildre luftige størrelser som idéer og tidsånd og forestillingsevne, så man tror på, at de er virkelige og virksomme entiteter i verden.

Derfor godtager man med fornøjelse bogens påstand om, at der på en anden planet findes en utopisk by, Hypateia. Herfra kommer to indbyggere til København hidkaldt af en verdensfjern opfinder, hvis evne til at forestille sig bedre verdener er så stærk, at han dels har fundet frem til Hypateia og dels har fået en idé til, hvordan man kan bygge fortryllende byer på vandet. De to forestiller sig et kort ophold, men jordens komplicerede virkelighed og de imponerende hypateianere virker gensidigt uforudsigeligt ind på hinanden…

Det er en bog, der skal læses, fordi det er umuligt at gengive den øjenåbnende sammenhæng, som det hele er lejret så "dobbeltdrejende kringlet" ind i – for nu at bruge et udtryk fra bogen.

Og vel er den tyk, men den har ikke for meget med, bare det hele!

Vindrose, 2003. 606 sider. Kr. 399,-