Herfra hvor jeg står

2011
)

Niels Skousen: Herfra hvor jeg står

02 maj.12

"Meget fin selvbiografi fra et reflekterende og sympatisk menneske" lyder det fra en bruger, der anmelder og anbefaler Niels Skousens 'Herfra hvor jeg står'.

En af historierne i Niels Skousens erindringer Herfra hvor jeg står er, at han i 1964 fik en novelle udgivet i en antologi, 11 + 11, med skriverier fra unge danske forfattere. Jeg slog samlingen op og kunne se, at de fleste af skribenterne var eller blev store navne - og det kunne Niels Skousen måske også have været - som forfatter og ikke alene som sangskriver og skuespiller, som han i den grad også har udmærket sig ved!

Når jeg tager den historie som indledning, er det fordi hans erindringer er virkelig fremragende skrevet. Der er mange gode overvejelser, som han forstår at sætte på ord på, og nogle gange er de skrevet, så professionelle forfattere må beundre hans præcision og udtryk. Der var flere gange hvor jeg følte mig i situationen og endda blev rørt - ikke mindst hans oplevelse og beskrivelse af Jimi Hendrix-koncerten gjorde mig helt stakåndet! Og Skousens selvindsigt fejler bestemt ingenting. Han tager fat om både succeser, nedture, bristede illusioner og opfyldte drømme med nøgternt overblik og har alligevel hjertet med.

Det er faktisk en fremragende selvbiografi Niels Skousen har fået skrevet. Den er hele tiden meget reflekterende og meget, meget velskrevet. Og tag det roligt. Der er nogle gode anekdoter i, men det er ikke det der holder bogen oppe. Det gør Skousen selv og det gør han godt nok godt!

Meget fin selvbiografi fra et reflekterende og sympatisk menneske, som virkelig har noget væsentligt at fortælle om sig selv og sin tid.

Fra Bogbrokken

28960484