Helligt forræderi

2011
)

Helligt forræderi af James Forrester

08 maj.11

To dronningers skæbne afhænger af et enkelt dokument, mange er villige til at begå mord for at besidde det.

Året er 1563. Kongens overherold William Harley bliver en sen nat opsøgt af Henry Machyn. Machyn er desperat efter at overdrage ham en krønike, han har arbejdet på de sidste 13 år. Krøniken ser ved første øjekast meget harmløs ud, men få timer efter at have modtaget den, er William Harleys liv endegyldigt ændret, og han er nu en eftersøgt mand.

Der er skrevet rigtig meget om netop denne periode i Englands historie. De fleste har på en eller anden måde hørt om Henrik den Ottende, Anne Boleyn og Dronning Elizabeth, men denne bog har en helt anden vinkel. Her en hovedpersonen godt nok medlem af adelen, men befinder sig så langt nede på rangstigen, at han også omgås den almene borger. Intetanende bliver han viklet ind i et komplot mod Dronning Elizabeth, og herefter må han kæmpe for sit liv. Plottet i bogen er godt og ikke umiddelbart gennemskueligt, der er et flow og en spænding i bogen, som gør den umulig at lægge fra sig.

1500-1600-tallet er altid en god periode til en historisk krimi, her er byerne fyldt med snavs, skrald og skumle personer. Lydene, lugtene og frygten bliver bragt til live. Tortur er både velkendt og velbenyttet under afhøring, og det benytter forfatteren sig af. Læseren får et godt indblik i torturmetoder og en bøddel, og det er med til at give bogen den grusomme stemning.

Forfatteren James Forresters rigtig navn er Ian Mortimer, og han er en anerkendt og prisbelønnet historiker. Dette mærkes tydeligt gennem hele bogen, som er yderst velskrevet og rig på historisk fakta. Jeg har en svaghed for historiske romaner, men bliver hurtigt irriteret, hvis der er usandsynligheder eller direkte historiske fejl. Det er der intet af i denne bog, alt virker meget plausibelt for perioden og ikke mindst meget spændende.
Jeg vil klart anbefale denne bog til alle, den er så spændende, at den nok skal holde sin læser fanget.

Jentas
Lars Bøgenholt Pedersen